maandag 8 mei 2017

Kittens van Spinnie

Door Marleen
Jaaa...! Er is een nestje kittens geboren! Spinnie is moeder geworden van drie zwart-witte katjes.
Zaterdag was Spinnie al erg onrustig, ze liep de hele tijd al mauwend om mijn voeten te draaien. Erg handig (not), want ik had mijn handen al vol aan het verzorgen van alle helpers die de strobalen in het dak kwamen leggen. En af en toe zat ik zelf ook helemaal onder de leem (en Spinnie dus ook), maar dat boeide Spinnie niet. Zaterdag tegen het einde van de middag (fijn tijdens het koken) kwam het eerste katje, maar deze was klein en dood geboren. Emke en Steef werden in allerijl terug gebracht door oma Agnes, want vooral Emke wilde graag de bevalling zien. Maar helaas gebeurde er vervolgens niks meer, en op zondag liep Spinnie weer gewoon buiten. Wel lag ze om de 10 meter weer een half uur voor pampus, en bleef ze dicht bij mij in de buurt. 's Middags nam ik haar mee naar binnen, en was ze erg onrustig. Ze liep steeds in en uit de doos, en zocht mij de hele tijd op. Ze wilde erg graag geaaid worden, zo schattig... 's Avonds zette ik de doos naast mij op de bank, waar ze verder goed in bleef liggen. De bevalling begon toch wel echt door te zetten. Maar als ik opstond om thee te gaan zetten, kwam ze toch weer achter me aan. Kortom: een avond verplicht op de bank zitten! 
Rond 23:00 begon ze te persen, en haalden we de kinderen uit bed. Ze waren precies op tijd bij de geboorte van de volgende kitten. Dit katje was wel volgroeid, maar toonde geen teken van leven. Ik heb het droog gewreven en vocht uit de longetjes "gezwiept", maar het mocht niet baten. Het 3e katje kwam gelukkig snel er achteraan, dat hebben de kinderen ook mooi geboren zien worden. En ja, die deed het wel! Wat een opluchting! Na een klein feestje gingen de kinderen weer naar bed.

Midden in de nacht: de kinderen in hun pyjama's op de bank om de bevalling te zien.
Wat was het spannend of er nog levende kittens zouden komen!
Na een lange tijd volgden er nog 2 levende poesjes. Toen het een tijdje rustig bleef, ben ik om 3:30 naar bed gegaan. Ik verwachtte toch zeker nog een poesje, maar vanmorgen was er niks meer bij gekomen.. De 3 kleintjes doen het prima, drinken goed en kunnen heel schattig piepen. En moeders zorgt geweldig goed voor de kleine schatjes.

Al met al een langdurige, maar heel bijzondere ervaring om zo van dichtbij mee te mogen maken!

3 kittens nog geen dag oud.
80 gram, het kleinste frummeltje.
En natuurlijk beschuit met muisjes!

1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd met de 3 nieuwe poesjes!!
    Wat een ervaring voor jullie allemaal (en vooral natuurlijk ook voor mama-poes)!!
    Bewaren jullie een beschuit met muisjes voor ons?
    Groetjes, (oma) Agnes

    BeantwoordenVerwijderen