zaterdag 28 oktober 2023

Kweken van zoete aardappel

Door Marleen


Het is mij dit jaar voor het eerst gelukt om zoete aardappels te kweken. De moeilijkheid zit het hem in het laten uitlopen van de "moeder-aardappel". Die heeft namelijk veel warmte nodig, en hij mag niet behandeld zijn tegen uitlopen. De kunst is dus om een onbespoten zoete aardappel te vinden, en hem vervolgens warm te houden. Ook moet je vroeg in het jaar beginnen, want ons groeiseizoen is eigenlijk te kort voor deze tropische plant. De plant heeft het gehele seizoen zoveel mogelijk warmte nodig.

Ik had afgelopen lente een warmtematje en thermostaatje gekocht, en een piepschuim isolatiebak met doorzichtige deksel om het geheel in te leggen. Hierin kan je heel goed de aardappel laten uitlopen. Ook veel andere zaden kiemen  sneller met wat extra warmte, en bijvoorbeeld citroengras en gember maken veel makkelijker worteltjes in zo'n verwarmde zaaibak.

Piepschuim isolatiebak, met daarin het warmtematje. Hierin staan nu de zoete aardappel, een citroengrasstengel, een stukje gember en ananaskers-zaaisel.
De temperatuur hield ik op zo'n 25 graden.

Al heel snel begon de aardappel uit te lopen. Deze scheutjes kan je afbreken, en in een potje water zetten zodat ze worteltjes krijgen.
Ook dit werkt het beste bij 25 graden.

Deze is groot genoeg om uit te planten.

Als de scheutjes genoeg worteltjes hebben, kan je ze overzetten naar kuipen. Na half mei mogen ze naar buiten, en kunnen ze ook in de volle grond gezet worden. Ze houden van voedzame, luchtige grond, dus zorg dat je er genoeg compost doorheen werkt. Ik heb geëxperimenteerd met kuipen en volle grond. Kuipen worden vaak aangeraden, omdat deze sneller opwarmen in de zon. Je moet de planten tijdens hun hele groeiseizoen zoveel mogelijk warmte geven. De kuipen heb ik op oude trampoline matten gezet. De plant van de zoete aardappel maakt namelijk meterslange uitlopers, en die wil je niet door je gras laten lopen. De trampoline matten bleken erg geschikt als ondergrond voor deze lange stengels: ze werken geweldig tegen onkruid, laten wel vocht door, worden lekker warm in de zon en gaan járen mee. Afhankelijk van de grootte van de kuipen, heb ik er 1 tot 4 stekjes in gezet.

Uiteindelijk kwam er nog een 4e mat links, zodat ik de kuipen wat verder uit elkaar kon zetten. Op deze foto zie je dat de stekjes erg te lijden hadden van het overzetten naar de kuipen. Ze verloren bijna al hun blaadjes. Ik vermoed dat de compost te scherp was. Gelukkig hebben de meeste het toch overleefd. Ik had een gat overgehouden tussen de 4 matten, daar had ik 2 plantjes in de volle grond (+ extra compost) gezet. Deze foto is van 18 mei.

4 juli: de planten beginnen goed te groeien. Er staan ook kuipen met pompoenplanten tussen. Ook dat is erg goed bevallen! Wel extra water geven...

Uiteindelijk is het hele stuk helemaal dicht gegroeid. Helaas heb ik daar geen foto van gemaakt. Op 27 oktober heb ik ze geoogst. Het blad begon geel te worden, en het moet zeker vóór de eerste vorst.

De kuipen zaten VOL met witte dunne worteltjes. Ook had iedere kuip veel dunne oranje knollen, en slechts een paar dikke knollen die geschikt zijn om op te eten.

Deze kwamen uit de volle grond.
Per plant veel meer, dikkere en minder misvormde knollen.

Uit de kuipen: links: 2 planten, rechts: 1 plant

Uit de kuipen: links: 4 planten, rechts: 3 planten

De grootste kwam uit de volle grond. Ruim één kilo!
 

Alle dunne wortels/knollen ga ik proberen te bewaren tot volgend jaar. Hopelijk kan ik rechtstreeks daarvan weer verder kweken, zonder eerst stekjes te hoeven maken. Ik zal ze koel maar vorstvrij en vochtig moeten bewaren.

Verbeterpunten voor volgend jaar:

  • Betere compost gebruiken. 
  • Niet vergeten tussendoor een keer te bemesten. 
  • Alléén in de volle grond, niet meer in kuipen kweken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten