zaterdag 27 juni 2026

Low tech koeling

Dat een hittegolf van dit formaat zo snel al zou langskomen had ik niet verwacht. Het gevolg: de maatregelen om het huis te koelen in een extreem hete periode zullen we voor komende zomer moeten doen: sedumdak en koeling realiseren.  

Hier de voorspelling. Sommige dagen werden minder heet, maar een aantal dagen werden een flink stuk heter (tot zelfs 39 graden) met nachttemperaturen rond de 24 graden. Dan koelt het huis niet meer vanzelf af. We hebben net geen 'super-hittegolf' (5 dagen boven de 30 waarvan 3 boven de 35, we hadden 1 dag 34.9...) gehad. 

Om het huis te koelen hebben we de beschikking tot grondwater. Dat komt met 13 graden uit de grond en dat is koud genoeg om de scherpste randjes hitte uit het huis te halen. 

Daaf had nog een radiator liggen van een motorfiets (gekregen van Marcus). Ik heb een IBC met wat isolatie eromheen bij de voordeur gezet en volgepompt met koud water uit de put. Met een klein dompelpompje (12V) pompen we dat water via tuinslangen naar de radiator die in de woonkamer staat, en weer terug naar buiten. Voor een eerste versie helemaal niet slecht: ruim drie graden koudere lucht (en ook een graad of 3 warmer water) met een behoorlijk debiet. 

 

Hier een beeld van de warmtecamera. Donkere slang is koud water naar binnen, lichtere slang is het warmere water dat naar buiten gaat. De ventilator wordt warm, daar is links de 31.5 graden van. Rechts staat een beetje schuin een thermometer tegen het trapje van de kachel aan. Deze gaf 21 graden aan terwijl de kamer zelf 25 graden warm was. 

 

Daaf wilde zijn kamer ook koud hebben, en hij had nog een airco-unit waar de condensor van ontbrak liggen. Er zit wel een heel efficiente radiator in met ventilator. 


Daar de tuinslangen op aangesloten en dat leverde nog een veel hoger rendement op: 8 graden koeling en 8 graden warmer water (van 17 naar 25 graden, de lucht van 28 naar 22 graden met een enorm debiet). 

Nu moesten de leidingen wel naar boven en door zijn deur heen, zonder dat de muggen ook de slaapkamer in vlogen. Met toestemming de deur aangepast. 

Kap er op en draaien maar! Zo veranderde zijn hete slaapkamer in no time in een prima verblijfsruimte. 

Om de instroom van hitte door de strobalen van het dak heen te verminderen hebben we twee zwenksproeiers op het dak neergezet. Om de 4 minuten komt er 40 seconden water uit, zodat het dak net nat wordt. De timer met schakelventielen hangen heel professioneel aan het buitenkraantje :-) . Aan het buitenkraantje zit een splitsing, eentje voor het dak en eentje voor de buitendouche. De twee kleppen die de toestroom naar het dak bedienen hangen midden-onder op de foto,  de regelaas met voeding rechts. Als het zo heet is, dan regent het niet zullen we maar zeggen. 

 

 Het duurt dan een minuut of 3 tot het weer opgedroogd is en dan komt er weer een kledder water overheen. 

 

Het gevolg is dat we prima door de hitte heen komen. 

Toen het 39 graden was, hebben we stoicijns een biertje buiten in de schaduw gedronken. Het had wel wat weg van een sauna... De hottub had ik gevuld met koud water uit de put, maar dat was ver boven de 30 graden opgewarmd. Ook niet verkeerd!