donderdag 30 augustus 2018

Leemstuc maken

Door Peter
De afgelopen maanden heb ik vele tientallen bakken met leem-stuc gemaakt. Het wordt tijd om daar een keer een blogje over te maken.

Als eerste haal ik 10 scheppen klei van onze berg. Nu het weer af en toe regent gaat dat best makkelijk. Tijdens de Grote Droogte moest ik geregeld sproeien en de berg met zeil afdekken omdat er anders geen schep in deze klomp steen te krijgen was.


De klei gooi ik in een oude badkuip, en meng het met water. Er zitten veel klonten in, maar als je de klei de tijd geeft goed vol water te zuigen gaan ze er bijna allemaal wel uit. 


Helaas hebben we niet alle tijd, dus forceren we het klonten-verhaal een beetje: mixen! Met de mixer in de hoogste stand en tijdens het mixen de klonten ondertussen platdrukken krijg ik er voldoende uit. Een uurtje laten rusten, nog een keer mixen en het zand kan er bij.


De verhouding klei / metselzand hou ik op 1/2,5. Met meer zand stuct de leem niet meer fijn. En er zijn geen scheuren.
De 25 scheppen zand schep ik van een berg af, waar de badkuipen omheen staan. Na het mengen breng ik hem met de Skidster naar de muur die gestuct moet worden. Als we op de lage steiger bezig zijn, dan houdt de Skidster de bak op hoogte. Heel fijn, zo'n ding!

Zand erbij...
De hoeveelheid water die je toe moet voegen komt heel nauw. Je doet er al snel te veel bij. Dat is op zich niet zo erg, want als je de bak een nacht laat staan, zakt het zand naar beneden en schep je de volgende ochtend zo wat water weg. Maar... we hebben de bak meteen nodig! Dus mocht het mengsel iets te nat zijn, dan schep ik nog wat droog zand er bij, en evt een beetje klei.

Te droog
Goed, of misschien een klein beetje te nat
Tijdens het stuccen gaat het zand in de stuc ook zakken. Dat betekent dat je in de kuip nattere en drogere stukken krijgt. Dat is fijn, omdat je zo kan kiezen / mengen welk vochtgehalte je wilt hebben.

Voor de tweede laag leem meng ik stro door de stuc. Dit is een soort wapening, die de stuclaag meer vastigheid geeft. Een flinke laag stro bovenop de leemstuc en mixen maar weer. De gewone "dwang-menger" doet dat prima. Stro is heel droog, dus misschien nog wat water er bij.


Al met al best wat werk, zo'n bak modder. En als er 3 mensen aan het stuccen zijn, mag je meteen met de volgende beginnen...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten