zaterdag 14 juli 2018

Hoe een hoekje een hoek wordt

Door Peter
De aansluiting van de muren naar het dak is een lastig stukje: niets is gewoon recht. Als voorbeeld heb ik hier de ontwikkelingen van de buitenmuur boven de kelder genomen om te laten zien welke stappen er allemaal nodig zijn.

Dit is de hoek waar het om gaat: dak en twee muren komen bij elkaar.
Met (pallet)planken maak ik de grote gaten een stuk kleiner.
Over deze planken heen tack ik een heidemat (soort schutting-bedekking).
Hier blijft de leemstuc goed aan plakken.
Dan de eerste laag stuccen met leem/zand.
Er blijven nog een paar gaten over, waar de stuc maar moeizaam blijft zitten.

Als de eerste laag stuc hard is (paar dagen drogen) dan kan ik vanaf de buitenkant de achterkant van deze laag stuccen. Dat doe ik voornamelijk met een stro-leem-mengsel omdat je daar mooi gaten mee kan vullen. Na deze behandeling zijn alle 2x gestucte plekken donker van het vocht. Maar de gaten zijn dicht!

Inmiddels is Guenda (uit Italië) ook gearriveerd. Ze kan goed met Alex overweg, en samen nieten ze heidemat tegen de muur en stuccen ze de leem er in.


Hier een mooi doorkijkje naar hoe de muur boven de ramen van de woonkamer afgedicht wordt. Het gaat er echt steeds meer als een woonruimte uit zien1


Nog een paar van dit soort dagen en we kunnen aan de buitenkant gaan stuccen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten