vrijdag 2 juni 2017

Folie op het hoge dak

Door Peter
Twee dagen hard werken: het leggen van de platen was veel werk, en de regen is een dag eerder voorspeld...

Vanwege de tijdsdruk (en die wilden we toch niet?) heb ik besloten een klein deel van het dak nog niet af te maken. Daarmee zag de planning er "te doen" uit. Rij voor rij de platen zagen, met het liftje naar boven, leggen en schroeven. Bij elke rij die af kwam had ik het gevoel dat ik voor de planning eigenlijk een rij verder had moeten zijn. Gelukkig kwam Bart nog een uurtje helpen, en daardoor lagen aan het eind van de dag toch alle bedoelde platen er op.

Vandaag stevig doorwerken om de folie te kunnen leggen: hoeken en randen afwerken, glad-frezen en glad-schuren-met-de-slijptol, vergeten schroeven er nog in, etc. Pas om 20:00 konden Marleen en ik beginnen met het leggen van de folie. De kinderen moesten dus zelf tanden poetsen en naar bed, want daar kwamen we niet het dak voor af. Sneu, maar het was even niet anders.

En de Pi heeft weer een spinnenweb voor de lens...

Het leggen ging best vlot. Ik goot de lijm op de platen, Marleen rolde de lijm uit, en samen rolden we de folie terug op z'n plek.


Terwijl de lappen folie elkaar opvolgden, zakte de zon verder en verder...


De vierde lap hebben we wel gelegd, maar niet meer gelijmd. Daarvoor was het echt te donker geworden.

Bij het zagen van de rand ('s middags) viel er heel ongelukkig een driehoek hout naar beneden (ondanks de maatregelen dat te voorkomen). Die driehoek viel precies met zijn punt op de folie van het benedendak, precies waar een naad zat tussen twee platen. En DAT was iets te veel van het goede voor de EPDM. Dus ik moest in het donker nog even met fiets-bandenplak het sneetje plakken. Volgende week lijm ik er een groter stuk folie overheen. EPDM is duur, maar gelukkig wel heel vergevingsgezind.

Toen nog even de losse flappen vast geniet (en waar dat niet kon, de ladder er tegenaan gezet). Nu maar hopen dat het wel gaat regenen (dan was de haast niet voor niets, en de planten/bomen kunnen wel wat vocht gebruiken), maar niet gaat waaien. Pff... dit soort dagen niet te vaak graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten