woensdag 12 juli 2017

Start kozijnen

Door Peter
De kozijnen zijn eindelijk aan de beurt. Na lang wikken en wegen hebben we toch besloten om de kozijnen zelf te gaan maken. Is natuurlijk wel het meeste werk, maar qua geld en milieubelasting leek het ons de beste keuze. Bovendien heb ik nu nog niet precies alle maten, omdat de frames om de kozijnen grotendeels nog gemaakt moeten worden. Maar ik kan dan wel alvast aan de slag om de profielen te maken.

Het hout komt van een collega boomverzorger: ik heb dikke eiken planken tot balken gezaagd (dat was al in januari, zie deze blog), en die heb ik deze week opgehaald met de grote aanhanger van onze buren. Het is nog niet genoeg, maar we komen er een heel eind mee.

Binnen liggen de ruwe balken, waar ik de kozijnprofielen uit ga maken.

Vandaag heb ik bij een gepensioneerde timmerman in het dorp een beginnetje gemaakt om deze balken om te vormen tot kozijnhout. Een deurkozijn en het kelderraam-kozijn zijn nu klaar.

Overigens is het kozijngebeuren nu in een stroomversnelling gezet, want volgende week gaat ook de timmerman met vakantie en kan ik niet in zijn werkplaats terecht. Daarom ga ik de komende dagen alleen maar schaven en frezen; het op lengte maken van de profielen kan ik met mijn afkortzaag zelf thuis doen. Komt het toch nog allemaal goed.

Tussendoor heb ik ook nog wat bomenwerk gedaan, en een aanhanger hout meegekregen. Om de aanhanger snel leeg te halen heb ik de zaagkrat weer eens gebruikt; de blokken worden niet zo netjes, maar het gaat wel heel snel. Het hout ligt nu bij de Ingmars' houtklover, voor als er een keer een uurtje over is. Hmm. Voor als er iemand een keer zin heeft...

zaagkrat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten