dinsdag 17 november 2020

Schroten op het plafond

De kraaldelen (schroten) die ik laatst met de Eindhovense studenten heb geschaafd liggen niet meer in de weg in de veranda, maar nu in de weg in het nieuwe huis. Dus behalve aan de kachel werken gaan er ook schroten tegen het plafond, zodat de keuken weer vrij komt.

De schroten moeten tussen de ronde balken komen. De balken zijn alles behalve recht, en ook nog eens conisch. Dus ik zal per plankje de maat moeten opmeten. Om dat iets makkelijker en nauwkeuriger te doen dan met een rolmaat heb ik een uitschuifbare plank met maatverdeling gemaakt. En die doet het super.

Voor ik de uitschuifmeethulp kan gebruiken, moet ik eerst het schuine stuk doen waar de schroten aan een kant tegen de muur aan komen. Hieronder zit het eerste plankje tegen het plafond: de kop is er af!

Het uitschuiven, meten, zagen en vastspijkeren gaat best snel. Twee of drie plankjes tegelijkertijd opmeten en zagen voorkomt dat je wel heel veel op- en neer moet lopen.
De restjes zijn gewoon te gebruiken door halverwege een naad te laten ontstaan. Dat maakt de structuur van het plafond alleen maar interessanter.


Het eerste vak is klaar, op naar de volgende! Maar... wil ik dat de planken in exacte dezelfde lijn gaan liggen, of versprongen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten