dinsdag 10 november 2020

Schoorsteen woonkamer

De winter komt er aan. Om te zorgen dat we lekker warm kunnen doorwerken ga ik de voorbereidingen doen voor het bouwen van de kachel: de schoorsteen maken.

De de schoorsteen zou eerst IN de buitenmuur komen. Maar dat was helemaal geen goed plan. Dus nu komt de schoorsteen aan de buitenkant van het huis, maar wel in een lemen koker weggewerkt. 

Op de plek waar de schoorsteen moest komen (links van een balk en rechts van een raam, veel keuze bleef er niet over!) had ik een electriciteisbuis lopen. Die moest dus als eerste verlegd. En om daar te kunnen werken, half over de kelder, heb ik een steiger neergeknutseld.

De verlegging leek simpel, maar zoals dat gaat kom je bij het boren van het gat door de balk precies een 8mm dikke schroef tegen. Die zitten er om de meter, een kans van 2% dat je dat voor elkaar krijgt.

Dan komt het maken van het gat. Eerst door de dikke laag stro heen en dan door de dakplaat. Bij het "vertikaal" naar boven boren van het eerste gat kom je natuurlijk nooit heel precies uit. Dus toen het eerste gat door het dak heen was, heb ik met een schietlood (vastgemaakt aan de steel van een hamer) gekeken hoeveel het grote gat ten opzichte van dit gaatje moet opschuiven.

Vervolgens heb ik de folie opgesneden en de zijkanten van de alkoof gemaakt. Dit eerste stuk is waar de folie tegenaan gelijmd gaat worden.

Het ronde deel bestaat uit 5 lagen triplex die, vanwege de scherpe bocht, om de cm is ingezaagd. Op de foto de eerste twee lagen.

De beugel die ik gekocht had om de schoorsteenbuis vast te zetten, kon niet onder een hoek van 7 graden. Daar had ik even niet aan gedacht. Maar door een nieuw gat in de beugel te boren ontstond er meer ruimte waardoor de buis wel 7 graden scheef kon staan.

Het eerste stuk buis zit nu vast, de rest van het werk is op het dak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten