zondag 22 november 2020

Plafond voor de helft klaar

Nadat het eerste stukje plafond af was, wilde ik er voor zorgen dat de plankjes van het tweede vak in het verlengde zouden liggen van die van het eerste vak. En de rest van de vakken ook natuurlijk! Dus ik heb een touwtje gespannen en een lijn van planken uitgezet over het hele plafond. Deze plankjes bepalen de plaats en de richting van alle andere plankjes.

Met een winkelhaak nam ik de positie van het touwtje over op beide kanten van het plankje.

Voordat ik de planken op lengte kon zagen, moesten ze nog geschuurd worden. Links, in de keuken, ligt de stapel geschaafde planken, in het midden (op de schragen) de schuurtafel en daarna legde ik ze op de tafel bij de zaagmachine.

De zaagmachine staat in de hal, in het verlengde van de stapel planken in de keuken. Er staat een rolsteun op de goede hoogte, dat werkt superfijn.

Een puntje van aandacht was de aansluiting van de schoorsteen. Ik moest namelijk, om de schoorsteen te kunnen vastzetten, een klein stukje plafond van planken voorzien. Maar natuurlijk lagen deze planken niet in hetzelfde stramien als de rest van het plafond. Dus deze planken (en dus ook die beugel) mochten er weer af. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want de planken zaten klem tussen de balken, en die spijkers heb je er niet zo uit... Met de kettingzaag (ik vraag me vaak af hoe een timmerman zo iets zou doen!) heb ik ze in tweeën gezaagd, en toen kon ik ze er wel af trekken.
 

Voor de zekerheid had ik de schoorsteen ondersteund met een plank en twee wiggetjes. Een beetje klooien om de plankjes rond de schoorsteen goed vast te kunnen zetten, maar dat is mooi en stevig gelukt. En toen was de westkant van het plafond klaar. Wat een verschil!

De komende dagen ga ik alle zooi van de andere kant van de woonkamer verplaatsen naar deze kant, zodat de rolsteiger er bij kan. Dan eerst de balken voor de 2e keer in de olie zetten en verder met de plankjes.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten