zaterdag 14 maart 2020

Populieren opkronen

Door Peter
Met de koop van de maïsakker afgelopen herfst, zijn de populieren die eromheen staan (Aakendonk (onze straat) en de Veghelsedijk) van ons geworden. Deze bomen zijn 4 jaar geleden geplant, en het was tijd voor de eerste ronde "opkronen": takken snoeien die te laag zitten.

Nu ben ik boomverzorger, en ik kijk iets anders naar opkronen. Met onderstaand plaatje laat ik zien  waarom ik niet zomaar de onderste takken weghaal. Voor details kijk op onze boomverzorgers-website.


In het kort: je zaagt een paar van de dikste (gerelateerd aan de stamdikte op die plek) takken er tussen uit op de onderste 6 meter van de boom. Zodat je later, over een paar jaar, geen grote snoeiwonden hoeft te maken als er dikke takken te laag zitten.

Dat snoeien kon ik in mijn eentje met de stokzaag, lekker de rommel laten liggen in de berm.

Rommel? Behalve afgezaagde takken lagen er, verspreid over een paar meter berm, zo'n 25 lege wodkaflessen, met Poolse etiketten. Dat wordt een ritje naar de glasbak...

Emke en Steef hadden zin om mee te helpen, zij hebben de takken verzameld en op mooie stapels gelegd.


Daarna kwamen Marleen en ik met de kar en snipperaar om de stapeltjes te snipperen. Als je op de openbare weg gaat werken naast je eigen huis, maken veel voorbijgangers een praatje. Heel gezellig, en ik doe er ook met plezier aan mee, maar doorwerken gaat dan even iets minder goed... 


Toen de laatste takken op stapels waren gelegd, zijn de kinderen met een schepnetje zwerfafval gaan verzamelen. Daarbij kwam Steef nog een verzameling pauwenveren tegen, genoeg om een hele pauw van te knutselen.

Steef met twee pauwenveren in zijn handen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten