woensdag 11 maart 2020

Begin keldermuur

Door Peter
Terwijl de loodgieter een moment zoekt om mijn tekeningen te bekijken, ben ik verder gegaan met de kelder. Daar moet eerst een tussenmuur gemaakt worden, die het vochtige deel van de kelder scheidt van het droge deel.

Ik had nog een kozijn van het EcoExpo huis uit Boxtel (de achterdeur) en een oude hardhouten achterdeur van Ferry, dat leek een goede combi. Natuurlijk past het allemaal niet, maar daar is eigenlijk altijd wel wat aan te doen.


Eerst de buitensponning van het kozijn vergroten zodat de deur in het muurtje gaat passen. En omdat de kelder niet hoog genoeg is, heb ik het kozijn ingekort. In de deursponning bleek een latje aangebracht, kennelijk was de oude achterdeur net te smal...



Daarna de deur op maat gemaakt. Deze deur was 5mm te smal voor de juiste speling: 2mm bij de scharnieren (hangnaad) en 4mm bij de kruk (sluitnaad). Ik had nog mooie eiken latten liggen van de kozijnen, maar die waren 9mm dik. Daarom heb ik van de zijkant van de deur 4 mm afgezaagd, zodat deze naad meteen mooi haaks en recht werd. En daar de latten op gelijmd. Er zitten lekker wat spijkertjes in, zodat het goed vlak vastlijmt. Alleen bedacht ik later dat er nog scharnieren in gefreesd moeten worden, hmm!

En ondertussen ligt in de kelder de onderkant van het tussenmuurtje uit te harden: een strook cement van 3cm dik. Want mochten we de vloer van het achterste deel van de kelder met gravel en water vochtig willen houden, dan ligt het hout een stukje boven de vloer. En is de drempel van watervast materiaal.


Een terechte klacht van werken met beton / cement is dat je twee keer moet bouwen. Het maken van de bekisting van dit simpele strookje cement was meer werk dan het vullen, en als het cement hard is, breek je al dat mooie bekistingswerk weer af. Maar goed, dit ging niet anders....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten