donderdag 26 maart 2020

Aardappelveldje

Door Marleen
Tijd om aardappels te poten! Aardappels vind ik wel het belangrijkste gewas in mijn groentetuin. Als mensen zouden weten hoeveel gif er gespoten wordt op aardappels, zou waarschijnlijk niemand ze meer kopen. En biologische aardappels zijn hartstikke duur. Dus ik kweek ze zelf.

Als ik voor ons gezin aardappels wil kweken voor een heel jaar, dan moet ik ca 12 m2 aan aardappelplanten hebben. Nu heb ik een grote groentetuin, maar 12 m2 is toch best veel. En dan moet je ook rekening houden met wisselteelt: pas na 4 jaar mag je aardappels weer op hetzelfde stukje grond telen. In de groentetuin waren mijn vierkante meters nu toch wel op, dus ik besloot het (met gras overwoekerde) bloementuintje van vorig jaar te gebruiken voor aardappels. En dan houd ik nog een stukje over, daar zet ik uien neer.

Peter wil wel even met de Skidster de graskluiten losrieken. In een mum van tijd is hij klaar.
Maar als hij klaar is met rieken laat hij me toch een ravage achter...!
Ja hoor, ik los het wel weer op ;-)
Met de hand spit ik de zware graskluiten eruit. Gratis fitness! Pfff....
De kluiten zijn dik en zwaar van de vochtige grond. Dit werkje was beter geweest in een droge zomer.
Maar na een paar dagen is het dan toch klaar! Paadjes van houtsnippers. De aardappels zitten er ook al in (in het middenvak en rechts). Links komen de uien. En ik heb een permanente sproeier geïnstalleerd, zodat water geven lekker makkelijk gaat.
Nu moet ik de grond nog mulchen (tegen uitdrogen en onkruid) en langs de randen wil ik nog bloemen zaaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten