zondag 27 januari 2019

Loopeendjes


door Marleen
Afgelopen jaar was een record slakkenjaar. Duizenden slakken heb ik gevangen in de groentetuin, maar het was een druppel op de gloeiende plaat. Al mijn zaaisels werden keer op keer tot de grond toe opgevreten, en zelfs uien en bladeren van de aardappelplanten waren niet veilig voor die veelvraten. 

Mijn aardappelplanten van de zomer: alleen nog maar stengels over...

En slakken lusten schijnbaar dus ook uien...

Deze zomer wist ik het zeker: ik wil Indische loopeendjes! Men zegt dat het geweldige slakkenbestrijders zijn. Ze lusten er wel pap van! (brrr... slakkenpap, gatsie!) En natuurlijk geheel milieuvriendelijk. De eenden laten je planten met rust, iets wat je van kippen niet kan zeggen. Daar komt nog bij dat ze goede leggers zijn, misschien leggen ze wel meer eieren dan kippen. En het zijn leuke beestjes om te zien. Ze waggelen niet zoals gewone eenden, maar lopen heel rechtop (daarom worden ze ook wel flesseneenden genoemd) en ze blijven in een groepje bij elkaar. Veel water hebben ze niet nodig, maar een klein zwembadje om af en toe in te plonzen vinden ze heerlijk.

Kortom, na weer een mislukt groentetuinjaar vond ik het tijd voor loopeendjes. Ik vond een groepje van vier eendjes op Marktplaats, twee mannetjes en twee vrouwtjes. Peter heeft ze voor me opgehaald in Maarn. Een zwembadje kregen we gratis mee, en ik verbouwde de kuikenren als tijdelijke eendenren. Daar blijven ze een paar dagen in, en als ze dan een beetje gewend zijn, laten we ze los. Het zijn wel bangerdjes en niet bijster briljant (volgens de vorige eigenaar), dus ik hoop maar dat ze niet weg vluchten. Maar vliegen kunnen ze niet goed, dus hopelijk blijven ze op ons terrein.

Een warm welkom van de hele familie, in de kou

Na een paar minuten zaten ze al in het zwembadje

Kijk nou eens hoe leuk...!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten