woensdag 12 oktober 2016

De eerste dakbalk

Afgelopen vrijdag heb ik de eerste dakbalk samengesteld. Twee mooie schuine liplassen, op elkaar gelijmd en vastgezet met 8mm houtschroeven. Aan het eind van de dag heb ik deze balk op de verdiepingsvloer gelegd, want dat leek me een goed begin voor de toch naar het dak.

Leek..


De eerste poging bestond uit het liften van de balk met touw en katrollen. Niet handig natuurlijk als je ook een kettingtakel hebt. Het leek handig een centraal lifpunt te maken, maar de balk moet nog draaien, en daar is geen ruimte voor: of de balk kwam tegen de hoofdmuur, of tegen de liggende balk die het liftpunt op z'n plek hield. Aan het eind van de dag hing de balk aan 1 kant nog steeds in de takel....


Dag 2: Het ophangpunt van de balk bij de centrale takel heb ik verzet, waardoor ik de balk nèt op de curve kon tillen. De balk lag, maar nog helemaal scheef, en bovendien lag die andere balk er nog overheen... Affijn, na een hoop geschuif, kreeg ik de balken waar ze wezen moesten. Maar de volgende balken gaan wel anders naar boven!


De komende dagen nog meer dakbalken zagen, verlijmen en naar boven takelen. Ben benieuwd hoe de nu bedachte werkwijze in de praktijk gaat werken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten