zondag 13 augustus 2023

P-channel upgrade

De secundaire lucht-toevoer van de rocket stove was binnen een half stookseizoen al helemaal weggebrand. Niet heel vreemd: als het houtvuur in de gloeifase komt, dan liggen de kooltjes helemaal om en op het buisje en was het ding roodgloeiend. Daar kan gewoon ijzer niet heel lang tegen.

Rechts op de foto het overgebleven stukje ijzer, links de nieuwe
 

Het enige dikke stuk ijzer dat ik kon vinden was een ronde buis met een iets te kleine binnendoorsnede, maar wel lekker 3mm dik. Ik ga het er gewoon mee proberen.

Om het buisje heen heb ik van 6mm staf een soort kooi gemaakt. Enerzijds om te zorgen dat de kooltjes niet meteen tegen het buisje aan komen, anderzijds om te voorkomen dat bij het volstapelen van het de kachel de 'brievenbus' (de doorgang naar de heat riser (naverbrander)) per ongeluk afgesloten wordt. Ik heb een zogenaamde 'side winder' gemaakt,, waarbij de brievenbus niet aan de achterkant van de vuurkamer zit, maar aan de zijkant. En dan wil er nogal eens een blokje verkeerd liggen.

Niet de meest fraaie foto, maar hier kun je zien hoe het kooitje de ruimte rond de brievenbus vrij houdt. Ik ben benieuwd hoe dit in de winter gaat werken!



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten