vrijdag 16 juni 2023

Bovenkasten keuken en bijkeuken

De volgende kasten zijn de bovenkasten van de keuken en de bijkeuken. Met wat puzzelen met de overgebleven panelen is er een mooie indeling ontstaan; in de keuken alle 4 de kleuren, en de bijkeuken moesten er twee gele panelen naast elkaar en ontbrak de blauwe.

Eerst de onder- en bovenkanten maken. Ik heb deze planken op dikte geschaafd (2 kanten) en de kopse kanten ook over de schaafbank gehaald. Achteraf was het beter om de tweede kopse kant met de cirkelzaag te maken, zodat de plank over de hele lengte dezelfde dikte heeft. Nu kwam ik er achter dat sommige planken iets weg hadden van een trapezium. Dat zie je natuurlijk niet, maar als je er een paar naast elkaar legt dan wordt deze scheefheid opeens wel zichtbaar.

 

In de schaduw is het prima schuren. De planken zijn alles behalve recht, dus bij het lijmen liggen ze niet allemaal even netjes tegen elkaar aan. De randjes schuur ik tot acceptabele bulten...

De verticale planken zijn kleiner (en ook vlakker), dus veel minder werk. Om de kopse kanten te schuren heb ik even een latje gebruikt.

Het hout zit er prachtig uit: afwisselend van kleur en structuur, en dan ook nog mooie spijkergaten...


De plankjes hebben gaten nodig voor de liggers. Een snelle manier om die te boren is met een malletje met punten. De kleine puntjes maakte ik groter met een centerpons, daarna boren met een blokje hout als dieptesteller.

En dan eindelijk kunnen de kasten in elkaar.

 

Ik kom maar niet toe aan het bestellen van de laatste scharnieren, pootjes, ophang-haken etc, maar ik hoop ze deze week op te hangen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten