dinsdag 8 oktober 2019

Reparatie kozijnen


Door Marleen
Vorig jaar hebben we alle eikenhouten kozijnen in de olie gezet. Veel werk, maar met een prachtig resultaat. Maar helaas is nu, na een jaar, een klein deel van de kozijnen al erg lelijk geworden. Met name de kozijnen die in de volle zon en regen staan, zien er slecht uit. Het hout is verbleekt door de zon, er zitten zwarte schimmelplekken in van het vocht en zwarte vlekken van geknoeide leem. Balen....

Ik lach hier wel, maar ik ben echt niet blij :-(

Ik heb de lelijke kozijnen eerst schoongemaakt met water. Leemvlekken kreeg ik er af met oxaalzuur. Hopelijk tast dat de olielaag niet aan. Zo te zien niet, maar ja, je ziet niet alles natuurlijk... Wat niet beter werd met oxaalzuur, heb ik kaal moeten schuren, tot op het mooie hout. Ik heb ontweringswater gekocht, wat zwarte (vocht-)plekken uit hout zou halen, maar dat werkte niet of nauwelijks. Het hout werd meestal niet meer 100% mooi, maar goed genoeg, zeker als je niet al te dichtbij kijkt.
Al het kaal geschuurde hout heb ik nu eerst behandeld met 4 lagen Koopmans impregneerolie. Dit zou moeten helpen tegen UV-verkleuring en tegen zwarte plekken door vocht. Echt ecologisch zal het niet zijn, maar het is wel te combineren met olie. Daarna alles afwerken met tungolie.

Na het schoonmaken met water
Na oxaalzuur en schuren
Na 3 lagen impregneerolie van Koopmans.
De regendruppels blijven er nu in ieder geval mooi bovenop liggen.

De andere kozijnen heb ik ook schoongemaakt. Door de bouw is alles heel stoffig geworden, en overal zitten vlekken van leem. Gelukkig krijg ik die wel allemaal weer mooi schoon. Ook deze ga ik nu minstens één extra laag olie geven, zodat ze goed beschermd de winter in gaan.

De leem laat zwarte vlekken achter op het hout.
Eerst de leem eraf wassen met water, daarna met oxaalzuur behandelen.

Ik denk dat ik het lelijk worden van de kozijnen had kunnen voorkomen door er eerder een nieuwe laag olie op te doen. Olie is een natuurproduct, en dat verweert nou eenmaal sneller dan een verflaag op terpentinebasis. Ieder jaar een nieuw laagje erop zou moeten volstaan, maar ik houd het vanaf nu goed in de gaten en als het nodig is, doe ik het ook nog een extra keer in de lente. Zeker de kozijnen die in de zon en regen staan. En een nieuw laagje erop is eigenlijk helemaal niet zoveel werk. Gewoon erop smeren met een kwast, en na een half uur de rest eraf vegen. Het is in ieder geval véél minder werk dan alles later opknappen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten