dinsdag 13 september 2016

Peren, peren en nog eens peren

En toen hadden we zo'n 250 kg peren. We aten peren op de pannenkoeken, perenmoes, peer op de pizza, peer in de andijvie stamppot, peer in de yoghurt, peer in de salade en peer mee naar school. Dan bleef er nog zo'n 240 kilo over. Peren blijven niet zo lang goed, dus er moest iets mee gebeuren.
Ik heb ca. 35 potten peren geweckt, 25 potten jam (en Agnes heeft nog een paar kilo jam ingevroren), 15 grote potten appel- en perenmoes, 25 flessen sap en 10 liter perencider gemaakt. Twee weken lang stond alles in het teken van de peren. Overal stonden kratten peren, gesteriliseerde potten, bakken met schillen en klokhuizen (en fruitvliegjes!), en uiteindelijk stonden er kratten vol gevulde potten en flessen. Poehee. Maar wat ben je dan blij met het resultaat! En ja, dan denk ik echt wel eens aan vroeger. De tijd dat de boerinnen al het voedsel dat van hun land kwam, moesten inmaken. Omdat ze anders in de winter niks te eten hadden. Wat moet dat een enorm karwei geweest zijn. En ik wil daar vrijwillig weer naar terug..? Ik denk nu van wel! Want het is leuk om te doen, en straks (in het nieuwe huis) heb ik er een speciale bijkeuken voor, en een grote kelder om het allemaal in te bewaren. En echt, het is zo fijn als je planken vol staan met eigen gemaakt, gezond voedsel. Nu nog een groentetuin waar ook daadwerkelijk groente uit komt. Want dat is jammerlijk mislukt dit jaar. Met de perenoogst ben ik des te blijer!

35 potten peren en 25 flessen sap (appel-peer en rabarber-peer)


25 potten jam (kruidige peer-gember, peer-sinaasappel-vanille en peer-banaan)
en nog 2 kilo in de vriezer
10 liter perencider, gemaakt van biergist. Spannend of het lukt!
(edit: het was verrukkelijk! Smaakt naar meer!)
14 potten moes (perenmoes en kleine-appeltjesmoes)

Verder hebben we vele kilo's peren verkocht aan de straat, voor een vrijwillige bijdrage.
Als de kinderen erbij zaten, ging de verkoop nog beter!

Helaas had ik geen afnemers voor de jam.
Oja, toch wel: maar die persoon had 2 potten mee genomen zonder te betalen...
Criminaliteit in Wijbosch. Eigenlijk bijna schattig!

De oogst van de Japanse peer (nashipeer) was echt geweldig! Dit is het 2e jaar dat de bomen staan, en kijk eens hoeveel vruchten al! En ze zijn echt verrukkelijk. De kleine peertjes smaken naar ananas, en de grote zijn gewoon lekker fris en knapperig. Deze Pyrus pyrifolia is dus echt een aanrader!
En dit zijn geen appels of peren, maar uien.
Ik had veel meer plantuitjes geplant, maar ik ben toch blij met de oogst. En het staat zo mooi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten