maandag 18 juli 2016

Piepers

5 juli: de Phytophtera heeft toegeslagen in de aardappels, dus die moesten meteen gerooid worden. Alleen de Bionica had nog nergens last van, en mocht nog blijven staan. Ik had 33 kuipen staan, met een paar verschillende soorten erin. Ik heb de opbrengst uit alle kuipen gewogen, deze varieerde tussen de 200 en 1150 gram. Een aantal soorten heeft het slecht gedaan (o.a Agria en Biogold), alleen de Gloria en een paar onbekende soorten uit de supermarkt gaven een goede opbrengst. Hiervan heb ik natuurlijk ook veel potertjes bewaard, zodat ik die volgend jaar weer kan planten.


Karakteristieke vlekken op de bladeren duidt op Phytophtera.

Kuip voor kuip, met de weegschaal ernaast.

Nog wat andere bevindingen:
- Doorgesneden aardappels (met en zonder as erop) gaven lage opbrengst.
- Mini-potertjes (bv 1 cm doorsnee) konden net zo goed grote aardappels geven. Daarvan deed ik er dan wel méér in een kuip (ca 12 (tegenover 3 à 4 middel-grote)), waardoor de opbrengst in zo'n kuip groot was. (bv 1 kg)
- Onkruid tussen de aardappelplanten is niet handig (aardappelplanten blijven miezerig), houtsnippers hielden dit perfect tegen. Ook bleef de grond vochtiger.  Verschil in opbrengst is nog niet bekend.

1 juni: hier de bak met Bionica. Links zonder houtsnippers, rechts met.
Het groen wat je ziet is voornamelijk onkruid... Snippers zijn doen het dus goed!


- Aardappels waren nat en modderig na de oogst. De meeste heb ik gewassen in de regenton (waardoor er wel veel velletjes afgingen), en daarna goed laten drogen. Eén bak heb zonder te wassen laten drogen. Kijken of het wat uitmaakt. (Edit: wassen is fijner bij het koken. Dat er velletjes afgaan is helemaal geen probleem)

Ook de aardappels op de composthoop heb ik gerooid. In totaal heb ik nu 21 kg. Er staan nog 4 kuipen met Bionica en een veldje in de moestuin. Ben heel benieuwd wat die opleveren!

(Edit begin september: Bionica gaf redelijke opbrengst, maar erg veel last van tabaksratelvirus. Wel eetbaar, maar ziet er niet zo lekker uit.)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten