vrijdag 9 februari 2024

Voorbereiden vloer badkamer

De keuze voor de vloer en douchewand is gemaakt: kalk op de vloer, leisteen als douchewand. Om de kalkvloer te kunnen maken, moet de betonnen vloer eerst voorbereid. Ik ben begonnen met het aanbrengen van 'KIM-band', een soort vilt dat je insmeert met een soort verf. Het resultaat is een waterdichte overgang tussen de houten muur en de betonnen vloer. Ook de vloer van de douche heb ik ingesmeerd, mocht er toch een lek in de vloer komen, dan blijft het beton tenminste droog.

Daarna heb ik de rest van de vloer vlak geslepen. Met de nieuwe (Marktplaats) polijstmachine waar een diamantschijf op past kon ik de hoogste plekken van de vloer afslijpen. Dat maakt het een stuk makkelijker om met kalk een vlakke vloer te maken.

Om het stof niet door het hele huis te laten zweven heb ik buiten een stofzuiger gezet en de slang verlengd met een flexibele buis. Dat werkte uitstekend!

Daarna kon de eerste laag kalk er op. Deze laag (Unilit 10) is een overgangslaag tussen beton en de afwerk-laag. 

 
Het spul smeerde heerlijk uit en was goed vlak te maken. Ik had alleen twee zakken nodig ipv 1, omdat door de grote korrels die er in zaten een dun laagje niet mogelijk was. Snel naar Groene Bouwmaterialen. Thuisgekomen bleek het een net iets ander mengsel te zijn, zonder die grove korrel, en daardoor heel vochtgevoelig om uit te smeren. Wat een rotspul! Maar goed, het is vlak genoeg geworden...

Een paar dagen uitharden voor de volgende laag er op kan.


De betonnen vloer trok toch te veel vocht uit de kalklaag. Waar dat kim-spul op de vloer lag bleef de kalk mooi vochtig, maar de rest van de badkamer was de kalk te droog. Elke dag een flinke hoeveelheid water gespoten om het uitharden goed te laten verlopen (daar is vocht voor nodig).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten