dinsdag 1 november 2022

Het andere frame voor de trap

Ook in de hoofdmuur moet een frame komen dat de traptreden ondersteunt. Ik maak het op dezelfde manier als in de ronde muur: twee strips met hoekstrippen ertussen. 

De onderste en bovenste twee treden kunnen niet aan dit frame hangen, omdat ze de hoofdmuur niet meer raken. Daar moesten dus aparte frames voor gemaakt worden. Met wat puzzelen werd me duidelijk hoe de bovenste twee treden vast komen (foto volgt).

Om de strips niet aan de schroeven te laten hangen, heb ik gleuven in de muur gefreesd waar een stukje betonijzer in past.

De strips vielen over het betonijzer en ik heb ze aan elkaar gehecht. Eerst het hout natmaken, dan kort lassen en meteen water er overheen. De strippen zijn overigens niet recht; de trap maakt een golvende lijn op deze muur.

Om de hoogte van de hoekstrips te bepalen gebruikte ik een verlengde waterpas. Eerst de ene kant van het hoekje, dan met de waterpas de andere kant.


Met verschillende magneten hield ik het hoekje op z'n plek. Hechten en meteen water erover.... 

Daarna kon het frame van de muur om buiten helemaal af te lassen en vervolgens, binnen, in de (grijze) verf te zetten. 

De planken zijn inmiddels binnen, morgen kunnen de eerste planken op de trap! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten