zaterdag 26 november 2022

Trap af

Door Peter

De trap is af. Nou ja, de treden dan. 

De onderste twee treden waren niet lang genoeg om tot de muur door te lopen. Om dat hoekje toch te kunnen gebruiken wilden we er een kast kunnen neerzetten, maar daarvoor was de ruimte weer net te klein. Daarom heb ik een plank gemaakt tussen de eerste en tweede trede waar de kast op komt te staan.

 
Ik had er een mooie traptrede voor geschaafd bij timmerman Dorus, maar bij thuiskomst bleek dat deze trede van een andere houtsoort was. En dat was echt heel lelijk bij de bestaande treden. Met alle restjes die ik nog had van de bestaande treden kon ik toch precies dat plankje samenstellen. Daarbij heb ik de tweede trede verlengd tot aan de muur.

Daarna kon ik een verzameling verschillende palletplanken zagen en schuren voor de stootborden van de trap.

Deze planken waren niet allemaal even dik, en daardoor zouden ze niet mooi op de trap terechtkomen. Ik heb de bovenkanten op dezelfde dikte gekregen met de cirkelzaag.

Bij sommige planken bleef er nog wat hout zitten, dat moest er met de afkortzaag nog af.

Daarna heb ik de plankjes over de verschillende treden verdeeld. Twee stapeltjes is genoeg voor 1 trede.

De plankjes zitten aan de onderkant vast tegen de achterkant van de trede. Aan de bovenkant komt een latje onder tegen de trede waar de plankjes tegenaan komen.

Hier zie je waarom het nodig was om de plankjes plaatselijk op gelijke dikte te maken. De lat komt er nog tegenaan.

Tree voor tree wordt de trap dichtgemaakt...

En toen waren alle treden gevuld!

Ook de aanblik bij de kelder ziet er nu heel anders uit.

De volgende stap is het vlak maken van de vloer. Er zitten een paar bulten in (die zijn lang geleden ontstaan bij het metselen van de 'muurtjes'). Die zal ik eerst af moeten slijpen. Er zitten ook nog wat kuilen in, die kan ik dan opvullen. Als laatste kan ik met egaline, een gietvloer, de vloer gereedmaken voor de linoleum. Niet dat we die meteen gaan leggen, maar de vlakheid is ook voor de drempel van de deur naar de kelder nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten