donderdag 20 oktober 2022

Begin trap naar de eerste verdieping

Nu de hoofdmuur van de overloop klaar is, en de steiger niet meer in het trapgat hoeft te staan, kan ik beginnen met de trap naar boven. De voorbereidingen stonden uit het bepalen van het aantal treden, de optrede en de aantrede. Er zijn bepaalde grenzen aan het 'fijn lopen van een trap' en daarom was het stevig puzzelen. Zeker omdat de trap in een flauwe bocht loopt

Met wat krijt, rolmaat en schietlood kreeg ik een aardig beeld van de juiste trap-afmetingen.

Ik besloot de treden aan de gangkant vast te zetten aan hoeklijntjes die ik ging vastlassen aan twee metalen strips. Ik had nog wat ijzer over van de windkruizen, en ook een flinke hoeklijn 40x40x4. Je bouwt met wat je hebt!

Omdat ik niet wil dat de strips aan de schroeven gaan hangen, heb ik stukjes betonijzer achter de strips in de voegen gelegd. Deze las ik vast, zodat die stukjes ijzer de trap kunnen dragen.

Bovenin, bij de bovenste trede, is de stenen muur nog niet af. Met een latje en een touwtje heb ik de strips in de goede stand gebogen om de hoekjes vast te kunnen zetten.

Met de mallejan als aanhanger voor de fiets (de auto is naar de garage vandaag) heb ik de 5 meter lange hoeklijn naar de buren gereden om daar 11 stukken van 17cm af te zagen. Thuis op de kolomboor gaatjes geboord voor de schroeven.

De vloer is niet heel super vlak. Als ik de hoogte van de traptreden ga opmeten vanaf een niet-vlakke vloer, dan wordt de trap ook niet-vlak. Daarom heb ik een latje vastgeschroefd dat mooi waterpas hangt. Een vertikale lat hangt er nu ook om de aantrede uit te meten.

Om de hoeklijntjes vast te zetten voor het lassen, heb ik een metalen beugel gemaakt. Deze haakte ik aan de bovenste strip waardoor het gewicht aan het eind van de beugel er voor zorgt dat de hoeklijn stevig wordt aangedrukt.

Lassen in het huis was best spannend. Brandblusser en water er bij. De ramen en deuren stonden al open vanwege het schilderen. Een lekker windje blies de lasdampen snel het huis uit. 

's Avonds heb ik het gevaarte weer van de muur losgeschroefd en buiten helemaal afgelast.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten