maandag 17 mei 2021

Muurverwarming slaapkamer

De slaapkamer beneden staat ver weg van de houtkachel en heeft relatief veel buitenoppervlak. Daarom krijgt deze kamer een aparte lus voor lage temperatuurverwarming, in de muur. Muurverwarming dus.

Het begon met het maken van een tekening op de muur hoe de leiding er in moest komen. Daarna de gleuven geslepen in de leem met een slijptol met twee slijpschijven 20mm uit elkaar.

Met zo'n slijptol kun je snel en netjes twee groeven maken. Als ik de leem tussen deze groeven uit hamer, dan paste daar de leiding in.

De leiding drukte ik in de groef en zette hem vast met spijkerklemmen die ik in het hout van de paneeltjes sloeg.

Bij een paar bochten werd, doordat de buis nog krom van de haspel af kram, de buis van de muur af getrokken. Daarvoor heb ik wiggen gezaagd en in de groef gemept.

Een spijkerklem in deze wig houdt de leiding in de muur.

En toen zaten de meters er in. Deze hoeveelheid muuroppervlak is bijverwarming, om het koudste stuk muur iets te helpen. Ik ben benieuwd hoe het met de lucht gaat bij het vullen van deze leiding. Ik zal eens uitproberen of ik er bij het vullen een stukje spons mee kan laten lopen om de luchtbelletjes vooruit te duwen.

De aanvoer vanuit de badkamer. Ook deze twee leidingen helpen het koudste stukje muur warm (en dus condensatie-vrij) te houden.

Vlak voor het eten nog even het vloertje van de WC van beton voorzien. Ik had nog net genoeg cement, wel erg grof grind (16-32), genoeg zand en natuurlijk een betonmolen. Er gingen drie kruiwagens in dit kleine stukje vloer. Dat betekent dat ik ongeveer 30 kruiwagens voor de badkamervloer nodig heb, een meer-persoons klus!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten