donderdag 30 april 2020

Groentetuin uitbreiding

Door Marleen
Dit jaar heb ik de aardappels en uien in een nieuw veldje naast de woonunits gezet. De groentetuin is te klein voor het aantal vierkante meters dat ik nodig heb voor de aardappels, zeker als je bedenkt dat ivm wisselteelt deze maar één keer in de vier jaar op hetzelfde veldje mogen staan. Maar ook het huidige veldje kan ik daar dus de komende drie jaar niet meer voor gebruiken, dus moest ik alvast op zoek naar nieuwe grond voor volgend jaar.

Ruimte genoeg naast de groentetuin
Naast de groentetuin is nog genoeg plek, maar moest eerst leeg geruimd worden. Behalve de dikke pollen gras, staat er ook veel brandnetel en akkerwinde. Onmogelijk onkruid om dat eruit te scheppen, want ieder stukje wortel dat je laat zitten, wordt weer een nieuwe plant. En het zijn ook gewoon teveel vierkante meters (ca 20x5 meter)

Er is een mooie milieuvriendelijke manier om onkruid te verstikken, en dat is door karton op de grond te leggen. Twee lagen dik, en dat afdekken met stro, houtsnippers of ander organisch materiaal. Dan één of twee jaar wachten, en al het onkruid zou eronder dood moeten zijn. Ik heb dat ooit geprobeerd (zie dit blogje en dan even naar beneden scrollen tot halverwege) en dat is me toen slecht bevallen. Het was erg veel werk om al het plakband en nietjes te verwijderen van het karton, en (nog veel vervelender) het gras ging inderdaad dood, maar de akkerwinde kreeg vrij spel. Het volgende jaar stond het hele stuk helemaal vol met winde, zowel boven als onder het karton.

Voor deze ontginning moest ik dus iets anders verzinnen. Ik besloot de grond te bedekken met zeilen (gekregen van onze buurtjes; restanten van festivals), en als het goed is, is volgend jaar al het onkruid wat er onder zit morsdood, hopelijk ook de akkerwinde. Ik hoop maar dat ik hiermee niet ook het bodemleven om zeep help. Maar ja, het is een experiment, en waarschijnlijk toch wel de makkelijkste manier om de grond kaal te krijgen.

Spullen opgeruimd en grond een beetje uitgevlakt
Festival zeilen op de grond gelegd, die ik in de loop van de tijd allemaal bedekt wil hebben met houtsnippers, afgemaaid gras en ander organisch spul. Die witte en gekleurde zeilen zien er niet uit...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten