dinsdag 14 april 2020

Groentetuin update

Door Marleen
Ik geloof niet dat ik ooit mijn groentetuin zo netjes op schema had als nu. Door al dat thuiszitten, heb ik opeens zoveel meer tijd om alle klusjes te doen! De kinderen vermaken zichzelf prima, het is prachtig weer, ik hoef niet na te denken over boodschappen, want ik heb voor twee weken genoeg in huis. Binnen wordt het langzamerhand wel een troepje, maar daar heeft niemand last van want we zijn toch buiten. Kortom, de optimale omstandigheden om dagen achter elkaar aan de tuin te werken, waardoor ik nu eens een keertje niet achter de feiten aanloop. Ik denk dat ik voor mezelf zelf ieder jaar een tijdje quarantaine ga houden ;-)

Slakken
De beginnende slakken-invasie heb ik mooi op tijd de kop in kunnen drukken. Met terugwerkende kracht zal ik er nog een blogje over schrijven. Op dit moment geen enkel spoor meer te bekennen!

Braam snoeien
Ik heb in totaal ca 30 strekkende meter braam, framboos en Japanse wijnbes gesnoeid en opgebonden. Wat een rotklus toch altijd weer. De doorns prikken gewoon dwars door je handschoenen heen, en je blijft steeds overal aan hangen. Hetzij aan je kleren, hetzij aan je vel. Het is de rottigste klus van het jaar, maar ja, die kan je ook maar vast gehad hebben toch?
Zwarte framboos vóór...
... en na het snoeien. Heerlijke vruchten, maar WAT een doorns...
Braam vóór....
..en braam na het snoeien.
Het groeit en bloeit!
De laatste wortels, pastinaken, boerenkool, palmkool en prei eten we nu op.
Veldsla, Roomse kervel en diverse kruiden kunnen we al vers plukken voor in de salade. Rabarber en asperges zullen een dezer dagen op ons bord belanden. Hmmm...!!
We hebben nog de laatste preien staan, daar hebben we goed van gegeten deze winter.
De laatste doorgeschoten palmkool. Deze laat ik staan voor de bijen, maar de andere hebben we opgegeten.
De bloemen zijn overheerlijk om (samen met het nieuwe, malse blad) te stoven.
De snijbiet van vorig jaar loopt alweer mooi uit
De peultjes komen al op. De witte vliesdoeken (eigenlijk bedoeld om ingezaaide bedden te beschermen tegen nachtvorst) gebruik ik nu om de kale ingezaaide grond te beschermen tegen uitdrogen. Met deze absurd hoge temperaturen (24 graden afgelopen week) en droogte is daar anders niet tegenop te sproeien! Tot nu toe werkt het goed, en het lijkt erop dat de zaadjes gewoon uitkomen onder het doek.
Vijf soorten knoflook (geplant afgelopen herfst) staan er goed bij en heb ik afgelopen week gemulcht met stro.
Een overzichtje van de hele tuin. Achter mij nog een heleboel bessenstruiken, in alle soorten en maten.

Bewateringssysteem
Eindelijk heb ik het bewateringssysteem afgemaakt, wat Bart afgelopen jaar voor mij geknutseld heeft. Twee zwenksproeiers zijn gekoppeld aan een ingenieus stukje elektronica. Het werkt met een app op m'n telefoon, en met één druk op de knop kan ik de sproeiers aan en uit zetten. Ideaal!! Want dat was wel één van mijn zwakke punten: ik was niet consequent genoeg met water geven in de lente, waardoor heel veel zaaisels mislukten.
Ik heb twee permanente zwenksproeiers in de tuin gezet.
De slangen heb ik (ondiep) ingegraven zodat ze niet in de weg liggen.
Naast de twee zwenksproeiers is er nog een gewoon kraantje waar een tuinslang aan zit. En er zijn nog twee schakelbare uitgangen vrij, waar ik graag druppelslangen aan wil maken voor langs de randen (voor de braam, framboos e.d.). En een houten kast om het geheel heen zou goed zijn om het te beschermen tegen zon en regen. Nu hang ik er steeds een metselkuip overheen. Geen gezicht!
Aardappelveldje
Het aardappelveldje is ook af, incl. hekjes (tegen omvallende aardappelplanten), stro-mulch en heel veel gezaaide bloemen langs de randen.
De eerste aardappels en uien komen al door het stro heen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten