woensdag 13 november 2019

Tochtstrips

Door Peter
Voordat de ramen en deuren in de scharnieren gehangen kunnen worden, moeten eerst de tochtstrips er tegenaan. Dat is nog best wat werk: 11 ramen en 4 deurkozijnen betekent 60 strips in verstek zagen, en liefst een beetje nauwkeurig.

Voor het netjes zagen onder een hoek van 45 graden heb ik een houten zaagbok gemaakt waar de strip precies in past. Een rolmaat die met doorzichtige plaatjes perspex op een plank is geschroefd helpt met het bepalen van de lengte. Twee destaco-klemmen houden de tochtstrip op z'n plek voor tijdens het zagen. Zo ging het snel en nauwkeurig!


Een mooi werkje voor 's avonds in de woonkamer.


Na een uurtje zagen zijn de setjes klaar.

Er zitten kleine gaatjes in het profiel zodat je ze met een spijkertje vast kan zetten. Vol goede moed begon ik met een hamer, een tangetjes, een drevel. Wat een geklooi! De spijker kreeg ik nog niet eens het hout in of hij was al krom, en de gedachte aan de 300 spijkers die ik nog te gaan had...

Met een oud stuk afgekeurd kozijnhout, een zaagrestje tochtstrip probeerde ik de spijkertacker eens uit. Een poging om door het gaatje te tacken mislukte natuurlijk, maar het was ook helemaal niet nodig. De spijker maakt zijn eigen gaatje, en drukte de strip ook nog eens mooi de hoek in. Dat leek er meer op!

Als het weer licht is, kunnen de strips de kozijnen in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten