zaterdag 8 juni 2019

Vlierbloemen

Door Marleen
De vlier heeft nog nooit zo uitbundig gebloeid als dit jaar. Het bleef maar door gaan, steeds kwamen er nieuwe bloemen bij, de ene nog groter dan de andere. Prachtig! En het gonsde er van de insecten. Oww... wat zijn we toch blij met ons mooie plekkie...!

De vlierstruiken in de kippenwei. Die kippen boffen maar met zo'n prachtige versiering!


Dat er zoveel bloemen waren kwam goed uit, want ik had er grootse plannen mee! Drogen voor de thee, siroop maken, wijn, champagne en jam. Dus: plukken maar!


Om de bloemetjes makkelijk van de stelen te halen, laat ik de bloemschermen 24 uur in een dichtgeknoopte plastic zak zitten. De volgende dag vliegen de bloemetjes er af! Gaat makkelijk met een vork trouwens.

Vlierbloemen"champagne" (rare naam, alleen maar omdat er bubbels in zitten..?) is zo makkelijk om te maken. Je kan het gerust een jaar lang bewaren (let op met een flesje open maken, er staat enorm veel druk op!) En het is zo ontzettend lekker, dat je altijd te weinig hebt gemaakt. Dus dat zou mij dit jaar niet overkomen. Ik heb 2 porties van 18 liter gemaakt. Maar omdat ik niet genoeg beugelflesjes had, heb ik toch wat litertjes aan vrienden weg gegeven. Nou ja, er bleef nog genoeg over voor onszelf. Hik..!

Je kiepert wat ingrediënten in een emmer, 2 dagen wachten, en klaar om gebotteld te worden.
Hoe makkelijk kan je het hebben..? Het moeilijkste is dat je daarna minstens 2 weken moet wachten voor je het kan drinken.
Bottelen samen met vriendin Jessy
Etiketjes plakken doe ik altijd met melk. Blijft goed zitten, maar in de vaatwasser is het er ook zo af.

En het resultaat. Er is al één krat opgehaald door de buurvrouw. Hier komen we het jaar wel mee door denk ik.

Vlierbloemenwijn maken is iets ingewikkelder. Een giststarter maken, uitrekenen hoeveel suiker, zuur en gistvoeding, temperatuur meten, en alles op het goed moment bij elkaar doen. En al je spullen goed steriel houden. Omdat deze wijn echt goddelijk is (we hebben hem zelf mogen proeven bij Dutch John), heb ik voor de zekerheid ook maar 20 liter gemaakt. Beter te veel dan te weinig. En nu maar hopen dattie ook echt lekker is, want weggooien is ook zo wat...

Vlierbloemen drogen. Ieder jaar droog ik een heleboel schermen voor thee. Kan je gewoon bewaren in glazen potten en blijft het hele jaar lekker.



Vlierbloemensiroop is ook heerlijk, en kan je variëren met allerlei smaakjes zoals rozenblaadjes, gember, anijs, vanille e.d. Dit jaar hield ik het maar bij alleen vlierbloemen en vlierbloemen + vanille. Gelukkig vinden de kinderen het ook heerlijk, want ik heb bijna 10 liter gemaakt.




Vlierbloemenjam heb ik dit jaar voor het eerst gemaakt, en ook die is verrukkelijk. Ik heb verschillende recepten geprobeerd, en ze waren allemaal goed. Behalve die met stevia in plaats van suiker. Dan maar gewoon slechte suiker-jam. Ik gebruik wel halfzoete geleisuiker, scheelt toch de helft :-)



Als ik ooit eens tijd heb, zal ik de recepten erbij zetten... Ehh....


1 opmerking:

  1. Hey Marleen, ben wel benieuwd naar jouw recept voor de "champagne". Ik ken het onder de naam "vlierbier". Bij mij is die absoluut niet een jaar te bewaren, dan ontploffen de flessen. Ik durf het ook absoluut niet in glas te doen. Heb dat één jaar gedaan. Resultaat: ontploffende flessen die stukken uit de keukenmuur sloegen! (gelukkig 's nachts, dus geen gewonden) Dus nu doe ik het altijd in plastic pet-flessen en zelfs daarvan draai ik regelmatig de dop even los om te ontluchten. (Ook die kunnen ontploffen, heb ik ondervonden, terwijl ze behoorlijk drukbestendig moeten zijn). Dit jaar gist het vlierbier zo goed, dat het twee dagen na bottelen al drinkbaar is en niet meer te zoet. Eens kijken of ik ook nog wijn ga maken. Het kan heel lekker zijn, maar meestal blijft de gistsmaak bij mij overheersen. Maak het toch al zes jaar ieder jaar opnieuw, je blijft proberen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen