donderdag 7 februari 2019

De geul kan weer dicht

Door Peter
De strobalen muur heeft maar op sommige plekken hout binnenin. Als je iets wil vastzetten op zo'n muur, moet je dus hout zien te vinden. Op foto's is veel terug te zien, maar soms moet je toch even zoeken voor je de balk gevonden hebt. Vandaar het spoor van gaatjes bij de beugel voor de regenpijp. Dat smeren we met de laatste laag leem wel weer dicht!

Omdat de regenpijp veel niet-standaard hoeken moet maken (tja, wat is eigenlijk wel standaard in dit huis..?), zitten overal twee bochtjes van 45graden in elkaar. Deze pijp zit bij de kelder, voor het oostelijk deel van het westelijke dak.


Het wordt tijd de stoep weer dicht te gooien; het is nu een vieze modderboel en lastig overal langs te lopen. De laatste week heb ik maar weinig aan het huis kunnen werken; de school in Den Bosch vraagt veel tijd, Willem en Jessy met knotten geholpen, er kwamen op droge dagen geïnteresseerden kijken, en op vrije dagen ging het regenen...


Schuin onder de nieuwe leiding zat nog een oude leiding die in de put uitkwam onder de uitstroomhoogte. Dat lekte natuurlijk water de verkeerde kant op, dus die leiding heb ik er uitgehaald. Het gat dat overbleef heb ik met beton aangevuld, hier zie je de "bekisting". 


Beton kan best wat water hebben bij het uitharden. Maar als het te vroeg water krijgt, dan spoelt het weg. Er stond regen op het programma, en de put is zo vol. Daarom had ik na het beton gieten de pomp in de put gehangen. Nu slaat de pomp pas aan als het waterpeil veel te hoog zou zijn, daarom had ik de pomp wat aangepast. Maar dat werkte niet lekker. Dus ik kon geregeld de regen in om de pomp aan- danwel uit te zetten. Maar het beton is hard geworden, en daar ging het om.

De afgelopen zomer was er grote behoefte aan water in de groentetuin. Daarom hebben we besloten om een tyleenslang van het oude huis naar de groentetuin te leggen, en die kan langs de hemelwater-afvoer liggen.


Omdat we het puin-weggetje ooit weer weggraven (met een machine!) heb ik een lintje over de leidingen gelegd. Dan weten we waar we voorzichtiger moeten graven. Het lint heb ik ooit uit een afval-container gevist: TV-kabel uit 1994.


Het werd al donker, dus heb ik gauw even met de Skidster het puin verspreid. De put ligt weer onder het zand/puin en we kunnen weer gewoon naar de units lopen / rijden. De rest van de geul moet nog wel gedicht worden, mooi werk voor komend weekend.


Er zat nog een lekje in het veranda-dak. Ik had de naden alleen gelijmd, en dat zag er heel waterdicht uit. Maar het blijkt echt nodig te zijn om ze ook nog te kitten. Vandaag was het droog en warm genoeg, dus heb ik tussendoor nog even gekit. Morgen veel regen: een goede test of het afdoende was. Het ziet er in elk geval mooi degelijk uit, dus ik heb er wel vertrouwen in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten