zondag 17 februari 2019

Groentetuin

door Marleen

Het is uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar (15 graden), dus ik ben alweer lekker in de groentetuin aan het werk. En dit jaar loop ik voor het eerst eens mooi op schema, in plaats van achter de feiten aan te lopen. Alle bedden liggen nu klaar voor het nieuwe seizoen. Mede dankzij de twee duitse Workawayers, die afgelopen oktober het grootste deel van de verwaarloosde bedden hadden opgeschoond. De laatste boerenkool en palmkool hebben we opgegeten, de paden hebben nieuwe houtsnippers, ik heb een rotte houten bak vernieuwd, nieuwe aardbeibedden gemaakt, een berg compost toegevoegd, en ik heb bemest (dit jaar eens met bloedmeel, beendermeel en lavameel). Ook heb ik de eerste dingen al gezaaid. Iets eerder dan wat er op de zakjes staat, maar het blijft de komende tijd warm weer, dus ik vond dat het al wel kon.

Nu 15 graden, en het wordt nog warmer!
 
Wortels, radijs, pastinaak, véél goudsbloemen, mosterd (voor het lekkere pittige blad), bosui, raapsteel, pluksla, meiraapjes, spinazie, rucola, veldsla, gele bietjes en doperwten. Sommige dingen heb ik in de platte bak (koude kas) gezaaid, andere in de volle grond, sommige in beide in de hoop dat ik uit de kas eerder kan oogsten.

De net ingezaaide bak....
... met de doperwtjes gezaaid onder kun eigen mini-kasje (doorgeknipte kunststof melkpakken). Dit omdat het onder die stolpjes iets warmer wordt, en het houdt de muizen tegen die de zaden een lekkernij vinden.


Het ziet er mooi uit, deze platte bak, maar het blijft toch best een gedoe. Hij is eigenlijk niet hoog genoeg, waardoor de plantjes al snel de ramen raken en verbranden. Bij warm weer moeten de ramen een beetje open staan zodat het niet te warm wordt. Ook is de afstand te groot, waardoor je in de bak moet gaan staan om de plantjes te kunnen verzorgen. En natuurlijk stoot je de ramen dan per ongeluk om... En water geven moet best vaak (het is daar warm en droog), en de ramen zijn groot en zwaar dus nogal onhandelbaar. Kortom, meestal mislukken mijn zaaisels, maar ik wilde het dit jaar toch maar weer eens proberen... Eigenwijs he...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten