vrijdag 20 april 2018

Strobalen spannen

Door Peter
Ik had voor deze week bedacht om de aansluiting van de muur en het dak (bij de slaapkamer beneden) af te maken, maar het enorm warme en droge weer heeft het plan laten aanpassen.

Tussen het stro en het muurtje eronder moet een laag leem komen. Dit om te voorkomen dat muizen in het stro terecht komen. Ik maak daarvoor een stro-lemen vloertje op de stenen muren. Dat kan rustig drogen voor de strobalen er op komen. Deze droge, warme dagen lenen zich hier prima voor!


Bij het vullen van de eerste muren bleek dat het niet fijn werkt om een verticaal muursegment helemaal af te maken; er gaat veel tijd zitten in het opzetten en afbreken van je werkplek (ladder, steiger etc). Ik heb besloten om (voor het halve huis) eerst in elk segment 1 laag strobalen te plaatsen. En meteen inlemen als het weer daar geschikt voor is.

Dat betekende dat ik een groot aantal extra balkhouders nodig had; een mooi serietje productiewerk.
De glijbaan voor strobalen is weer in gebruik genomen: om de balen van de zolder van het oude huis voorzichtig beneden te krijgen. Natuurlijk kan je een strobaal ook naar beneden gooien, maar strobalen vervormen best snel. Vandaar dat ik ze toch voorzichtig behandel.


Het aandrukken van de strobalen doe ik met twee spanbanden per strobaal. Aan de binnenkant van de muur zit deze spanband aan het houten frame, aan de buitenkant is eigenlijk niets... Daarom heb ik balkhouders gemaakt en aan de panelen geschroefd. Daar komt een balk tegenaan, met ogen voor de spanbanden.


Over de balen heen liggen twee latten. Met een plankje ertussen drukken de spanbanden deze latten naar beneden waardoor de strobaal bijna 10cm wordt ingedrukt. De latten schroef ik vast, en dan kunnen de banden en het plankje er vanaf.

Met een houten sleg mep ik de balen in vorm, met een heggenschaar scheer ik de losse, uitstekende strootjes weg en met spaan draai ik de leem in de strobaal. Met het warme weer van gisteren (dagrecord van 24C verbroken naar 26.4C) en vandaag droogt de leemlaag heel snel.

Het is heel leuk werk om te doen. Veel handelingen, dat wel, maar het wordt mooi en goed. En de houten constructie verandert enorm snel van aanzien in de richtig van "huis". Of "hut" ;-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten