zaterdag 3 december 2016

Lage dak krijgt vorm

Vandaag de laatste 2 balken op de rij liggers gelegd.

Voordat een balk op zijn plek ligt, is er heel wat werk verzet. Eerst moet hij uit de wei opgehaald en naar de zaag-geleider gebracht om de bovenkant te vlakken. Dan weer met de mallejan naar de driepoot, die natuurlijk ook eerst op de goede plek is gezet. De mallejan helpt de achterkant van de balk te dragen, als de voorkant van de balk door de takel het huis in getrokken wordt. Dat is steeds hijsen, verplaatsen, neerzetten, hijspunt (naar links) verzetten, hijsen, verplaatsen etc..

Takel en mallejan voor het eerste stuk
Als de balk in evenwicht in de takel hangt, is het tijd om de tweede takel (die aan de hoofdmuur hangt) er bij te pakken. En ook nu steeds weer optillen, verplaatsen (met de andere takel), neerleggen, hijspunt verzetten etc.

De tweede takel doet ook mee
De tweede takel tilt de balk over de curve heen, een stukje de muur in. Daardoor kan de balk aan de andere kant voor de ligger langs, omhoog. Als de balk hoog genoeg boven de ligger is, verzet ik de takel bij de curve, zodat deze de balk weer terug duwt over de ligger heen. Beide kanten nog een keer verzetten en de balk ligt op z'n plek. 

Spinnie wil aandacht...
Er liggen nu 7 balken op de 3 liggers. Links en rechts hiervan komen er nog een paar, deze komen op een eigen staander te liggen. Maar eerst ga ik deze balken mooi verdelen over de liggers (gelijke onderlinge afstand, en redelijk boven de staanders. Dan moeten ze met een houtverbinding worden vastgezet (aan beide kanten), en twee 20x7-balken er overheen, in de goede hoek. Nog wel even bezig dus!

Steeds meer "huis"

2 opmerkingen:

  1. Beste Marleen, ik ben momenteel bezig met het bouwen van een serre. Ik zie dat jullie van drie balken en een hijsketting een eigen takel hebben gemaakt. Dit wil ik zelf ook doen voor de panelen (450kg per stuk incl glas). Wat ik niet duidelijk op jullie foto kan zien is hoe jullie de bovenkant hebben bevestigd met elkaar. Zou je mij dit kunnen laten weten, mogelijk met een foto? Gr Sebastiaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sebastiaan, ik heb even een korte beschrijving gemaakt op http://onsecohuis.blogspot.nl/p/driepoot.html

      Verwijderen