dinsdag 9 augustus 2016

Nieuw hoogste punt


Ik heb weer wat rondhout op z'n plek neergezet, en vastgemaakt met vloerbalken. Het duurde even voor de aanpak klopte: de eerste poging was met de driepoot. Helaas stond er van de driepoot altijd 1 poot on-overkomelijk in de weg: daarmee ging het niet lukken. Bij het weghalen van de driepoot donderde hij uit de lepels van de Skidster, wat een gedeukte kettingtakel opleverde (die hing nog in de driepoot), en een verbogen lepel. Hmmm. Met een enkele poot, een rechtgebogen takel en een beter plan-van-aanpak kwam paal I (rechts op de foto) toch mooi op z'n plek.



Paal II ging een stuk sneller: Agnes heeft van het neerzetten van paal III een foto-verslagje gemaakt.


Met de Skidster haal ik de juiste paal uit het "depot"; dikte en lengte moeten overeenkomen met de bestelling. Ik had indertijd op elke paal het paal-nummer geschreven, maar die inkt is inmiddels verbleekt...


Met de Skidster til ik de paal zo hoog mogelijk op, dat scheelt weer takelen. Vervolgens bind ik de paal bij de punt met een strop, zodat ik de punt over de vloerbalken kan takelen, en laat de onderkant van de paal weer zakken.


Als de punt op de vloerbalk kan rusten, verzet ik de strop naar lager op de paal, om hem weer een stukje naar boven te takelen. De paal komt steeds vertikaler te staan.

De kettingtakel rammelt met veel kabaal: oordoppen!

Op een gegeven moment komt de paal los van de grond. Dan kan ik de onderkant van de paal over het muurtje heen begeleiden en hem op z'n plek laten zakken.


De bovenkant van de paal kan ik nu vertikaal zetten (voor zover mogelijk; de palen zijn niet recht!) en met een spanband vastzetten. Als hij goed staat, kunnen de plafondbalken er aan, en de onderkant vastgezet.


Deze palen zorgen er voor dat de bouw opeens boven het oude huis uitkomt, en van ver zichtbaar is!



2 opmerkingen:

  1. Is er een groot genoege opening op de zolder om de strobalen doorheen te krijgen? (hoe groot zijn ze eigenlijk?) Of moet je die ook nog eerst maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We doen ze via het raam naar binnen. De strobalen zijn 36x48x100 cm, dus dat gaat makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen