woensdag 19 januari 2022

Deuren op de overloop

Na het ophangen van de deur van de kamer van Daaf heb ik de rest van de deuren ook maar gedaan. En met elke deur veranderde de overloop zo enorm! Nu is het opeens een afgesloten ruimte...



De insteeksloten kwamen uit verschillende oude deuren. Van sommigen moest de schoot worden omgedraaid, en omdat ze natuurlijk al aardig zijn ingesleten in de ene stand, wilden ze vaak niet bewegen in de andere stand. Maar met een vijl en olie komt je een heel eind.

 
De balken waar de deur van gemaakt zijn, zijn eigenlijk niet breed genoeg voor het insteekslot. Een klein stukje van het gat moest uit de kopse kant van de donkerbruine plankjes, waar af en toe een nietje in zat. Het is niet anders...

Om de schoot in de deur te zetten, maakte ik eerst de holte voor de voorplaat / flens van de schoot. Daarna moest ik de diepte in. Dat deed ik met een vlinderboor, een hele rij gaten naast elkaar. Met een beitel haalde ik het hout weg tussen deze gaten, maar helemaal op de bodem van het gat was dat lastig. Daar zaten namelijk die kopse kantjes van de donkerbruine plankjes. Maar ik had nog een recht geslepen boor die het als frees best aardig deed. 


Alle deuren zitten nu schoten, maar ik had maar twee sluitplaatjes (het ijzeren plaatje waar de schoot in valt als de deur dicht zit). Vanwege de lockdown kon ik niet even naar de bouwmarkt, dus die komen nog een keer. 

Bij de deur van Emke is er iets mis gegaan met het kozijn. 


De balk waar dit kozijn tegenaan geschroefd was, bleek zo krom te zijn dat er een kier ontstond van meer dan 20mm. Hmm, dat kon zo niet blijven.

Met wat vulblokjes heb ik deze stijl weer rechtgezet. Maar ze zat ook niet helemaal waterpas, dus dat ook meteen opgelost. Alleen... de afwerklatjes langs het kozijn kwamen die kromme balk tegen. Dat paste niet en de balk moest recht worden afgezaagd. 

Uiteindelijk heb ik dat met de cirkelzaag gedaan, waaraan ik twee blokjes had vastgezet als geleider. De blokjes gleden langs het kozijn en de zaag haalde het hout dat uit stak, weg. 


Daarna nog nieuwe plintjes gemaakt, en is het kozijn voor nu klaar. Stuken komt in het voorjaar wel weer.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten