zondag 24 oktober 2021

Balk voor de steiger

Nu de muur van de hoofdwand nog niet klaar is, kan ik daar de balken neerleggen die ik gebruik om de steiger boven het trapgat te zetten om bij het plafond te kunnen werken. Als de hoofdwand een keer afgewerkt wordt, dan gaat dat niet meer en kan ik dus nooit meer zo makkelijk aan het plafond werken. 

Dus... er moet een balk komen die ver genoeg uitsteekt om een dwarsbalk op te kunnen leggen. 

Zo moet de balk komen te liggen

In het 'magazijn' lag nog een geschikte balk, maar deze was niet zo mooi. Dus eerst flink schoon geschuurd, dan op maat gezaagd en opgehangen. Nou, zo'n zware balk op z'n plek hangen en houden...! Twee hoeksteunen maakten het wel een stuk makkelijker, zo foto hierboven. 

Als de balk op z'n plek zou liggen, dan kan ik niet meer bij de onderkant van drie zwaar belaste paneeltjes in de hoofdmuur. Op deze paneeltjes rusten drie enorme dakbalken, en het gevolg is dat ze een flink stuk in een houten klos gedrukt zijn. Dat moet al jaren een keer gefixt worden, nou, nu dan maar.

Met een potkrik, die onder een hiervoor vastgelijmd blok hout staat, til ik het paneeltje iets op. Daarmee druk ik het horizontale balkje ook stevig naar beneden. Vervolgens heb ik een zelfde balkje aan de binnenkant van het paneeltje (er steken op de foto drie schroeven uit om dit balkje vast te zetten) zodat de druk verdeeld wordt over de klos en het horizontale balkje. Dan zal dit paneel niet meer verder zakken.

De balk passeerde een windkruis, waarvoor er een uitsparing gemaakt moest worden.


De balk loopt voor het zicht netjes om de hoek verder. De steiger kan weer opgebouwd!


Meteen het plafond van de hal gemaakt. De schroten die ik geschaafd heb zijn nu op, terwijl het plafond nog net niet helemaal af is. Er ligt nog een paar m2 in de witte schuur, maar die moeten nog geschaafd, en daarvoor moeten eerst de messen vervangen (en daarvoor moet ik iets maken waarmee ik de mesdiepte kan instellen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten