woensdag 6 september 2017

Groentetuin enzo

Door Marleen

Groentetuin
Hoewel ik het werken in de groentetuin erg leuk vind, blijkt dat ik nog veel moet leren. Ondanks het harde werken, valt het resultaat ook dit jaar nogal tegen...
Met Ruben hebben we een flinke vracht paardenmest opgehaald.
Is nog niet verteerd genoeg, dus we hebben het op een berg neergelegd, zodat we het deze winter op de tuin kunnen gooien.
M'n zaaisels willen niet zo. Ik denk te droog, dus zou ik meer moeten sproeien...
De gieters zijn niet aan te slepen, dus ik pieker over een plan voor een kraan met handig watergeef systeem.
Veel paprika's, maar of ze nog rijp worden dit jaar?
Het achterste deel van de groentetuin heb ik afgedekt met 2 lagen karton en daarover gras. Stoeptegels zodat het een beetje blijft liggen allemaal. Het onkruid eronder gaat zo vanzelf dood. Hier overheen gaan de pompoenen groeien.
Hier beginnen de eerste pompoenen al te komen!
Met Steef de aardappels oogsten. Schatzoeken! Blijft een leuk klusje.
Zeker als het resultaat dan zo mooi is...!
De bonenrekken van wilgentenen zijn niet zo stabiel als ik gehoopt had. En, ook al stop je de takken op z'n kop in de grond, ze lopen toch steeds uit. Ze moeten echt goed oud en droog zijn wil je ze kunnen gebruiken. Maar dan zijn ze ook weer lastiger te vlechten. Volgend jaar toch maar zoeken naar een betere oplossing...
Hier en daar groeit er nog wel een boon aan, maar de opbrengst houdt niet over. Te weinig mest? Te droog?

Peren
De appels en peren waren rijp, dus die moesten geplukt worden. De oogst viel tegen, maar gezien de vorst toch ook weer mee. En ach, zoveel tijd om appels en peren in te maken hebben we nu toch niet.

Mooie klus voor Peter. Elke keer als een tas vol is, hangt hij hem aan de lijn erbij.
En dan laten zakken, zelf naar benden klimmen en alle tassen leeghalen.
Vele handen maken licht werk; iedereen helpt mee om de peren te schillen, in stukken te snijden en in potten te doen.
Een schep suiker erbij en tot de rand vullen met water. Dan kunnen er 14 potten tegelijk geweckt worden.


Eekhoorntjebrood
In het bos stond eind september veel eekhoorntjesbrood, dus daar heb ik wat van geplukt. Ik heb een deel meteen gebruikt in maaltijden (heerlijk meegebakken met een omelet!), en een groot gedeelte heb ik gedroogd zodat ik het lang kan bewaren.
Drogen ging perfect door de paddenstoelen in dunne plakjes te snijden en ze op spiesen te prikken. Te drogen leggen in het zonnetje buiten, en later binnen bij de warme kachel. Mijn hemel, wat stinkt dat! Het hele huis rook naar vieze zweetvoeten... Maar het resultaat was overheerlijk. Echt heel veel smaak in zo'n klein stukje paddenstoel. Hmmm!


In een glazen pot erg lang houdbaar. Maar dan moeten de paddenstoelen ook wel echt kurkdroog zijn.

Brandnetels
Ik wilde eens proberen brandnetelzaad te oogsten. Men zegt dat het super gezond is, het is goed te bewaren en groeit hier in overvloed. Gratis vitamines! Oogst de zaden als ze nog groen zijn. Knip de stengels laag af, en hang ze op z'n kop op een warme plek te drogen.

De zaden toen ik ze plukte.
Een paar weken later, toen alles echt goed droog was, hebben Daaf en ik zowel blad als zaad van de stengels af gerist. Met een stuk horrengaas over een afwasbak maakten we een soort zeef. Met die zeef konden we heel gemakkelijk het zaad eruit zeven.
Daaf haalt blad + zaad van de stengels. Ik zeef het spul in de gele bak.
Het resultaat: enkele potten prachtig en gezond brandnetelzaad!
Lekker om in brood mee te bakken, maar ook in stamppot, in groentesaus of verwerken in smoothies. 



 Voorraad
Nog een fotootje van m'n mooie voorraad. Zoveel soorten jam... Hmmm..!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten