zondag 16 april 2017

Dakrand

Door Peter
De afgelopen tijd heb ik verder gewerkt aan de dakrand van het hoge dak. Dat was veel werk, voornamelijk door het steeds verplaatsen, hoger en lager maken, in en uit het huis halen van de rolsteiger. Maar het wordt een mooie lijn, dat gelukkig wel.

 Mooie daklijn. En een spin voor de camera...
De maatvoering van de ronde kant van het bovendak was goed te doen: ongeveer de goede dakoverstek, en ongeveer een mooie curve. Maar het rechte stuk (de hoogste kant die dwars over het huis loopt) moet wel netjes recht worden! Uiteindelijk heb ik een draad gespannen van de eerste balk naar de laatste balk, op de goede afstand van de hoofdmuur. Vervolgens heb ik met een schietlood de positie van deze draad op elke balk afgetekend. En dat gaf een perfecte "vlakke" curve!

Het tweede probleem was het plaatsen van een steiger boven op het lage dak. Voor de wielen is het lage dak te schuin (dan rolt hij er af), en bovendien liggen er nog geen planken op het dak, waar de steiger op kan staan. Het bleek goed te werken om buigende planken over de balken te leggen. Op deze planken kon ik de steiger zetten. Tegen scheef staan maakte ik aan de lage kant een klos. Tegen afglijden schroefde ik een plank met een gat, waar de steigervoet in paste. Een heel gepuzzel, maar nu werkt het goed!

De steiger staat scheef, maar valt zo niet om.
Hier de voet van de steiger: mooi stevig geheel. De steiger is op deze manier best makkelijk over de balken te schuiven.

Scheef + scheef kan recht worden.

Nog een klein stukje te gaan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten