maandag 31 augustus 2015

En tussendoor...



Peter werkt hard aan het nieuwe huis, maar wat doe ik nou eigenlijk...?

Nou eh.... Emkes haren vlechten..? Inmiddels traditie in de zomervakantie. 42 vlechtjes in 3 uur. Maar, het was wel de moeite waard, want ze hebben een maand gezeten! De vlechtjes waren toen nog steeds mooi, alleen bovenop is het wat pluizig geworden.


Afgelopen schooljaar heb ik in Emkes klas (groep 3) de schooltuin begeleid. Ik gaf iedere week een klein lesje in de klas, waarna ik met een groepje naar het tuintje ging. Op dat piepkleine stukje hadden we aardappels, wortels, radijsjes, sla, boontjes, spinazie, diverse kruiden, aardbeien, mais, tomaten, courgette, en pompoen (die over de stoep mocht kruipen). Leuk, lekker en leerzaam!

Altijd leuk: oogsten!

Het gras in onze tuin groeit geweldig, evenals het onkruid ertussen. En dan met name de postelein. Ik heb uren en uren besteed om het eruit te halen. Leuk en verslavend werk! (Alsof ik niet al genoeg te doen heb :-)) Helaas is het niet gelukt alles vóór de bloei (en zaadvorming) eruit te halen. Ik ben benieuwd hoeveel postelein er volgend jaar weer staat...

Uren en uren... Met een wekkertje erbij, anders verpest je je rug.

Dit is het: zomerpostelein. Een echte bodembedekker, al sterft het af in de herfst. Het is eetbaar, maar de stengels zijn slijmerig in je mond, jakkie! Omdat de groentetuin genoeg ander lekkers had, heb ik niet de moeite genomen een recept te proberen van dit plantje.
Misschien een gemiste kans..?

Lijkt wel een golfbaan!




In de zomervakantie hebben we een week bezoek gehad van Jong Nederland. Een soort Scouting, maar dan anders. Ze zetten hun tenten op het achterveldje. Prima gasten, en ze hebben een leuke vakantie gehad bij ons.


Een gezellig boel op het achterveldje. Incl. kampvuur en zwembad.


We hebben 4 notenbomen gekocht bij De Smallekamp in Nunspeet: 2 walnoten en 2 pecannoten. De walnoten heb ik speciaal uitgezocht op kruisbestuiving, goede productie, lange houdbaarheid, lekkere noten, winterhardheid, gezondheid en makkelijk uit de schil te halen. Véél eisen dus, en dus een speciale kweker, die helaas dan wel ver weg zit. 


4 notenboompjes geplant op het achterveldje.
Duurt nog jááren voor ze noten gaan geven!

Wens van Daaf: een drumstel! (en ook van Peter trouwens) Samen met Bart opgehaald en in elkaar gezet. We hadden geen drumstokjes, dus Peter heeft die even snel op de draaibank gemaakt. Leukleuk!

En nu maar lekker oefenen!


En een keertje klimmen in de perenboom is natuurlijk een must voor kinderen van een boomverzorger!


Met 's avonds kampvuur, marshmallows en een prachtige maan...


Alleen die jager is een beetje jammer. Verder een prachtig plaatje!


En hier nog een mooie foto van een avondje onweer. Een paar bliksems per seconde.

Op tuinstoelen zaten we ademloos te kijken. Wat een show!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten