woensdag 6 september 2023

Rechter muur van de trap

Ik had een ondergrond nodig om de pallet-plankjes op de muur vast te maken. Daarvoor heb ik twee latten gezaagd op een dikte waar een spijkertje stevig genoeg in blijft hangen, maar zeker niet te dik.

Vervolgens een paar kleine latjes voor de plankjes in de hoeken. Omdat de ruw gemetselde muur alles behalve vlak was, moest ik elk latje met vulplaatjes in de juiste stand zetten...

 
Nadat de latten vast zaten, heb ik de eerste laag stuk opgezet. De tweede laag, die straks tussen en tegen de plankjes aan komt, kan dan makkelijk vast-plakken aan deze nog natte laag. 


De zijkant bouw ik op, net zoals bij de leuning, met eerst een laag plankje en dan een smalle hoge lat. Waar deze latten boven de muur uitsteken maak ik een leuning, waar de latten lager blijven, vallen ze in de stuk.

Bijna elk plankje moet aangepast worden aan de traptreden. Meten met de contour-mal, overnemen op het plankje, zagen, passen, nog wat bijwerken soms, schuren en vastzetten. En dan de volgende!


Toen de hele rand klaar was, kon ik de tweede laag stuk opzetten. Met een malletje kon ik de stuk tussen de plankjes mooi recht en overal even diep maken, boven de plankjes volgt de stuk de ronding tot tegen de plankjes aan die op de muur liggen.

Na het stuken was de leuning aan de beurt. Drie geschaafde plankjes op elkaar lijmen aan de ene kant, drie aan de andere kant. 

Dan vlakschuren en de geschaafde lat er in korte stukjes overheen.

 

Deze leuning heeft een wokkel-vorm, dus de plankjes liggen steeds net een beetje gekanteld ten opzichte van de vorige. Dat moet ik er nog een beetje uit schuren...


En nog even een mooi plankje op het eind (of begin) van de leuning.

 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten