woensdag 21 oktober 2020

Opnieuw hoofdmuur afwerken

Door Peter

Een jaar geleden heb ik de hoofdmuur met schroten bekleed. (http://onsecohuis.blogspot.com/2019/08/afwerken-hoofdmuur.html) Boven de keuken staken er drie balken tussen de schroten van de hoofdmuur uit. Dat was niet zo mooi, maar ja, een deel van het dak steunt op die balken. Dus die zaag je niet zomaar weg. 

Maar na een jaar was het nog steeds lelijk. Dus tijd om het aan te pakken.
De onderste schroten heb ik er weer afgehaald.

Hier zie je de afgezaagde balk waar een paaltje op staat dat een dakligger draagt.
Op dat paaltje staat zo een paar honderd kilo.

Ik heb de balk schuin afgezaagd, bijna een centimeter aan de bovenkant. De schroten kunnen er nu voor langs, als ze met de bovenfrees een stuk dunner zijn gemaakt. Dat was sneller gedacht dan gedaan, want ik had geen schroten meer van dezelfde partij. De messing paste niet in de groef en de structuur was anders. Ook moest de zaagtafel een andere plek in het huis hebben (die staat nu in het halletje, prachtige plek!). Nadat de eerste plank op zijn plek zat, vond ik op de kelder een schroot van de goede partij, die ik kennelijk al eens klaargelegd had voor deze klus. Dat was natuurlijk niet genoeg, maar door een paar groeven aan te passen ziet het er nu heel goed uit.

De zaagtafel op z'n nieuwe plek

En het resultaat mag er wezen!

(Het zeil en het laken hangen daar om de zorgen dat bij het schuren van de plafond-balken niet het hele huis onder een dikke laag stof verdwijnt.)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten