zaterdag 30 april 2016

Groentetuin update


  • Ik loop best mooi op schema met de groentetuin. Er is al veel gezaaid, zowel binnen in potjes, als buiten in de volle grond.

Van Jessy kreeg ik een enorme berg zakjes zaad van allerlei bloemen.
Emke heeft de leukste eruit gezocht, en die hebben we samen voorgezaaid in potjes.
  • September vorig jaar heb ik een vak ingezaaid met verschillende dingen door elkaar (polycultuur). Veel van het zaad is toen al opgekomen, en (door het warme weer?) heeft alles het overleefd deze winter, zelfs de pluksla. Door het vroege warme voorjaar is alles al vroeg gaan groeien, en zo kon ik afgelopen week al pluksla en andijvie oogsten, en lang daarvoor al de veldsla, (een beetje) paksoi en (veel) radijs- en rammenasblad. Nu zag ik laatst dat er nog allerlei andere plantjes opkwamen, die vorig jaar niet zijn ontkiemd: wortel, pastinaak, rucola, snijselderie en bosui. Leuk! Ze ontkiemen gewoon wanneer zij het er de tijd voor vinden. Een nieuw vak met polycultuur is alweer ingezaaid.
Prachtig toch? Doorgeschoten paksoi, rode pluksla en veel frisgroen.
EN: géén onkruid! Want de grond is mooi dicht gegroeid, geen kale aarde.

Nieuw veldje met polycultuur: winterwortel, anijs, raapsteeltjes, venkel, schorseneer, kamille en rucola. Eigenlijk wil ik er nog meer bij. Ben benieuwd..!
Privé-kasjes gemaakt van halve melkflessen. Vorig jaar was dat goed bevallen.
Hopelijk worden de zaden en zaailingen zo niet opgepeuzeld door de muizen en slakken.

Emke heeft haar eigen stukje in de groentetuin.
Zelf zaadjes uitgezocht, bordjes gemaakt en samen met Steef gezaaid en water gegeven.
Van Maarten mocht ik een persje lenen om zaai-kluitjes mee te maken. Dat zijn kleine blokjes zaaigrond, waar je zo het zaadje in kan stoppen. Ben benieuwd hoe dat bevalt!



  • Alle pootaardappels zitten in de grond. Ik heb dit jaar niks hoeven kopen, ik had genoeg kleintjes van de oogst van vorig jaar bewaard, verschillende soorten. Sommige soorten waren al behoorlijk uitgedroogd of uitgelopen, maar er was één soort (Bionica) die er nog zo uitzag als toen ik ze in de herfst wegzette. Ook een erg lekkere aardappel trouwens. Gelukkig had ik er daar héél veel van! Ook van een paar verschillende soorten uit de winkel heb ik steeds 3 kleintjes bewaard, en per soort in één kuip gepoot. Het was in totaal zoveel, dat 33 kuipen te weinig was. Ik heb daarom ook de helft van de platte bak gebruikt, een berg compost van vorig jaar vol gezet, en de berg met de aarde uit de kuipen van vorig jaar (met als risico dus sneller aardappelziektes). Hopelijk dit jaar een goede oogst!
In de kuipen zit gewone compost die je gratis kan afhalen bij de milieustraat. Dat was vorig jaar goed uit mijn vergelijkingstest gekomen. Na het poten een beetje patentkali gegeven.
Iedere kuip heeft een nummertje, en in de computer heb ik staan welke soort er in die kuip zit.
Kan ik kijken welke soort het goed doet. Jaa, ik hou van lijstjes :-)

Alle kleine mini's van Bionica

Alle grote pootaardappels van Bionica.

Na het poten heb ik op de helft een dikke laag snippers gelegd, en de andere helft niet. Vorig jaar had ik een verrassende oogst van enorm grote piepers onder een snipperpaadje, waar het jaar ervoor per ongeluk wat aardappels waren blijven zitten. Nog een testje dus!

  • Van Erica heb ik een tijdje terug 5 prachtige grote zwarte bessenstruiken gekregen. Deze kregen een plekje achter de groentetuin. Nu kreeg ik van Dutch John ca 20 stekken van allerlei soorten bessen: rode, witte, diverse soorten kruisbes, die heb ik in het bessen-bosje erbij gezet. Ik heb karton gelegd over de kale grond, en daar een dikke laag houtsnippers over (toch handig, een boomverzorger als man :-)). Houtsnippers tegen het onkruid, tegen uitdroging van de grond, vóór het bodemleven en toevoegen van voedingsstoffen.

Bij het graven van de gaten voor de bessen-stekjes, kwam ik er achter dat de grond daar helemaal vol zat met winde-wortels. Vele tientallen vierkante meters, helemaal vol met winde...
Wat moet ik dáár nu weer mee..??

Het bessen-bosje. Vooraan de grote zwarte bessen, er achter onzichtbaar klein de stekjes van verschillende soorten bessen. Om ze niet te laten verdwijnen tussen de houtsnippers, heb ik bij ieder stekje een dikke stok gezet. Kan ik er niet per ongeluk op gaan staan.

Schattig, toch? En nu maar groeien!

  • De perenboom en appelbomen hebben echt fantastisch gebloeid. Bij de perenboom waren er veel insecten, maar bij de appels heb ik nauwelijks een beestje gezien. Ben benieuwd naar de oogst!

Bloesem van de perenboom
Appelbloesem

  • Het hek rondom de groentetuin heb ik indertijd nooit fatsoenlijk afgemaakt. Niet genoeg palen, en het gaas niet strak gespannen, waardoor het gaas slap doorhing. Dat heb ik nu verbeterd. Onderkant helemaal los gegraven (eerst enorme pollen gras er tussenuit gepulkt), palen erbij, gaas strak spannen en weer dicht graven. Véél werk. Nu is het een lekker stevig hekwerk geworden. Maar helaas: de onderrand van het gaas (waar het in de grond zat) was al een beetje aan het roesten, waardoor er gaten in zijn gekomen. En met het strak spannen is het gaas ook een stukje naar boven gekomen. Nu zitten er allemaal gaten vlak boven maaiveld.. :-( Hopelijk ontdekken de konijnen het niet. Nou ja, eigenlijk is het meer de vraag wanneer de konijnen het ontdekken...

En dit helemaal rondom, zo'n 60 meter. Wat een klus!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten