zaterdag 18 april 2015

Groentetuin


Ik sta helemaal in de groentetuin-stand. Omdat ik iedere avond op internet zit te speuren naar alles wat ik moet weten over de teelt van alle verschillende groenten, kom ik maar niet toe aan een blogje schrijven.
Nu dan even wat foto's, zodat je kan zien dat er toch hard gewerkt wordt :-)

De groentetuin is al een heel eind af. Ik heb veel vakken gemaakt, zodat ik met teeltwisseling kan werken. Ik heb z.g.n. eenruiters gekocht op Marktplaats, dit zijn de glazen bovenkanten van de lage kassen, die vroeger in de tuinbouw gebruikt werden. Nu worden deze lage kassen niet meer professioneel gebruikt, waardoor ze nog wel eens op Marktplaats te koop staan. Ik heb 6 eenruiters in gebruik, dus mijn platte bak is 4,8 m lang x 1,5 m breed.
De grond heb ik verbeterd met een dikke laag oude paardenmest, compost en koemestkorrels. Omdat de grond keihard was, heb ik hem moeten spitten. Hopelijk is dit in de toekomst niet meer nodig, want het is heel slecht voor het bodemleven en de structuur van de grond.
Op alle bedden ligt een dikke laag mulch. Dit is vooral tegen het onkruid, maar ook ter bescherming van zon, (harde) regen, wind en grote temperatuurverschillen. Het houdt het vocht in de bodem beter vast. Er komen voedingsstoffen in de bodem, en ook organisch materiaal, waardoor de bodemstructuur verbetert. Kortom: de moeite waard!

De groentetuin wordt een beetje een "proeftuin", waar ik verschillende dingen ga uitproberen dit jaar. Paden van stoeptegels en paden van houtsnippers, rechte paden en kronkel paden, verhoogde bedden en gewone bedden, mulch van stro, gehakseld stro, hooi, gehakseld hooi, houtsnippers, afgemaaid gras, bladeren en gehakselde smeerwortel. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Die zal ik dan zeker op mijn blog vermelden!

Hier wat foto's van hoe het er nu bij ligt:

Op de achtergrond 12 grote kuipen, waar ik aardappels in kweek. Ook hierin verschillende mengsels van aarde, compost, paardemest en koemestkorrels. Test-test!

Het leuke gietertje dat Emke heeft gekregen (het gele vogeltje linksonder op de foto), heeft al veeele litertjes water rondgebracht! Emke is er erg blij mee. Dank!

Net een lappendeken met al die soorten mulch :-)

Nu ligt het er nog keurig netjes bij, maar bij de eerste de beste windvlaag zal de mulch wel door de hele tuin liggen. Niet te precies kijken dan maar...
Zaaien doe je door de mulch aan de kant te schuiven (zie hier op het voorste bed), en als de plantjes groot genoeg zijn, de mulch weer terug te schuiven tegen de plantjes aan.

Uitzicht vanuit de boom! Hier zie je dat het achterste stuk van de moestuin nog ontgonnen moet worden. Ook enkele meters langs het hek moet nog "ontgrast" worden. Maar dat heeft minder haast, eerst de zaadjes de grond in!


Dan nog wat foto's van de heerlijke dag van vandaag:

Familie Kip


De palletvakken zijn af! Nu kunnen we ze vullen met de bergen houtsnippers, mest, zand en compost die her en der verspreid liggen.






Eten bij het kampvuur



Geen opmerkingen:

Een reactie posten