woensdag 3 mei 2023

Muur bijkeuken

De grote hoeveelheid palletplanken maakt het makkelijk planken van gelijke dikte (en voldoende lengte) te selecteren voor een muurtje in de bijkeuken. 

Eerst heb ik de planken op ongeveer de goede lengte gezaagd. Dat is nodig omdat bij het schaven van een heel lange plank er veel te veel af moet om hem recht te krijgen. De zijkanten kan ik met de nieuwe zijgeleider mooi recht schaven. Soms maken 2 kortere planken een setje, deze spijker ik aan elkaar en schaaf ze samen. Zo worden ze precies even breed.

Daarna heb ik ze geschuurd. Hierdoor worden er onverwachte structuren zichtbaar, die we veel mooier vinden dan het hout helemaal schoon schaven.

De houten muur moest mooi op de gestucte buitenmuur aansluiten. De mooiste manier om dat te doen was de leem wegbikken, de planken in de stuc te laten vallen en daarna de gaten weer vullen. En schilderen.
 

Na het schuren legde ik ze op de vloer om de kleuren mooi te verdelen. Stuk voor stuk op maat zagen (de ene kant haaks, de andere kant 45 graden (en dan soms ook nog een beetje schuin om de vorm van de paal te volgen) en vastnieten.

De lat bovenin was een beetje puzzelen en sluit best goed aan. Misschien nog een afwerklatje tegen het plafond aan. We zien wel, kunnen we altijd nog kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten