maandag 22 mei 2023

Aanrecht bijkeuken

Na het succes van de eerste keukenkast ben ik met het aanrecht in de bijkeuken begonnen. Eerst heb ik de panelen op breedte gesorteerd tegen de muur te zetten. Er waren kastbreedtes van 40, 45, 50, 55 en 60cm, maar bij sommige breedtes waren maar 1 of twee kleuren beschikbaar. 

 Met de panelen die we hadden, bleek er maar 1 mogelijkheid om de ruimte onder het aanrecht te vullen door 4 verschillende kleuren te gebruiken. Nou, da's makkelijk kiezen! 

 
Vanwege de spoelbakken is er een stukje front waar geen lades of kastjes kunnen. Hiervoor was er bij twee keukens (blauw en donkergroen) een plank van 90cm breed, waaronder laatjes / kastjes van 45 cm zaten. Dan was er links nog 60cm over (lichtgroen) en rechts nog 40cm (van deze maat hebben we alleen gele plankjes). Nou, ziet er goed uit!

Als eerste kon ik het aanrechtblad (ook 50 jaar oud) een schuine kant geven. Het slijpen van het metaal was zo gedaan, maar de houten onderkant moest doorgezaagd op een plek waar het metaal heel moest blijven... Daarna een opstaand randje buigen, dat ging prima.

Even passen! En schoonmaken...

Ook bij deze kast bleken vloerdelen de makkelijkste manier om de onderplank te maken. Ik had een paar voeten meer nodig bij de keukenkast, daarom kwam ik er voor deze kast 3 tekort. Geen nood, ik had nog M10 stelvoeten, en met een blokje hout was dat ook een heel geschikte poot.

De eerste zijkant zit er al op, de achterkant van de kast zit er voor de helft op: eerst de gaten voor water en afvoer maken.

Ondertussen lijm ik steeds een plank in elkaar: hier liggen de plankjes met lijm op de kopse kanten.

En hier ligt het plankje te drogen. Klemmen overal om te zorgen dat het plankje mooi vlak wordt.


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten